„Podle průzkumů si chce do 10 let pořídit elektromobil více než polovina českých rodin. Proto se tématu věnujeme velice odpovědně a systematicky pracujeme na budování infrastruktury. Jako jednička na trhu provozujeme více než polovinu všech dobíjecích stanic v Česku, teď se chceme zaměřit na další rozšiřování této sítě a zároveň na zkvalitňování služeb pro elektromobilisty. Kromě budování veřejných dobíjecích stanic poskytujeme i komplexní služby ve formě dodávky elektromobilů a nabíječek, vždy dle specifických potřeb našich zákazníků “ řekl David Martinek, manažer Public Affairs ČEZ ESCO.
„Podpora alternativních způsobů dopravy je pro Moravskoslezský kraj klíčová. Nejen elektromobily, ale i vozidla na stlačený zemní plyn a v budoucnu zejména na vodík produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem, jsou také méně hlučná. O našem úsilí o ekologizaci dopravy v regionu svědčí mimo jiné i to, že jsme vysoutěžili nové veřejné dopravce na základě nových kritérií, zahrnující požadavek ekologického provozu a využití moderních technologií. Řešíme i obnovu vozového parku krajského úřadu a krajských příspěvkových organizací za nízkoemisní vozidla, podporujeme budování plnicích a dobíjecích stanic. Zaměstnanci krajského úřadu a krajských příspěvkových organizací v současnosti jezdí za pracovními povinnostmi 10 elektromobily, 3 hybridními vozidly a 47 auty na CNG. Aktuálně máme v regionu přes 80 dobíjecích míst od různých poskytovatelů,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Oblíbené zelené stanice se symbolem oranžového „E“ jsou kromě Ostravy k dispozici také u letiště v Mošnově, v Bohumíně, Bruntále, Frýdku-Místku, Havířově, Karviné, Klimkovicích a Třinci. V plánu je postupné rozšiřování této sítě o další lokality na území celého kraje.
V prvním pololetí elektromobily načerpaly u stojanů ČEZ na území Moravskoslezského kraje celkem 56 745 kWh ekologické elektřiny, což znamená více než třetinový nárůst oproti stejnému období v roce 2019. Řidiči využili stanic k dobití baterií svých aut v celkem 4 114 případech. Nejvytíženějšími stanicemi byly v 1. pololetí rychlodobíjecí stojany u Kauflandu v Ostravě–Zábřehu, u ostravského kancelářského a hotelového komplexu Orchard a v podzemním parkovišti OC Frýda Frýdek–Místek.
ELEKTROMOBILITA V ČR
V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za letošní první pololetí 1274 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.
ELEKTROMOBILITA A SKUPINA ČEZ
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.
SÍŤ DOBÍJECÍCH STANIC ČEZ
V celé České republice je momentálně řidičům elektrických aut k dispozici více než 400 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. ČEZ aktuálně provozuje 216 stanic, zhruba ¾ sítě tvoří rychlodobíjecí stojany. Veškerá elektřina odebraná ze stojanů ČEZ má certifikaci původu z obnovitelných zdrojů energie vydanou operátorem trhu OTE. Ten v rámci informačního systému Evidence záruk původu eviduje a vydává certifikát pro elektřinu pocházející z obnovitelných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.
Řidiči elektromobilů v ní načerpali během prvních šesti letošních měsíců u stojanů ČEZ v České republice celkem 1,1 milionu kWh elektřiny. Takové množství energie by stačilo k plnému dobití 30 263 e-aut střední třídy nebo k cestě flotily 214 elektromobilů kolem světa. Růst elektromobility v České republice asi nejlépe ilustruje fakt, že první pololetí je objemem odběrů o 13,6 % silnější než celý roku 2018. Za rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh.
Růst táhlo jak 30procentní navýšení počtu stanic v síti ČEZ a trend častějšího nabíjení na veřejných stanicích, tak i zrychlený vývoj registrací nových e-aut. Lidé upřednostňují rychlost a vyhledávají především stojany rychlého dobíjení. Na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 92 procent veškeré energie v rámci naší sítě, početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 74 procent všech stanic.
Zatímco v loňském prvním pololetí e-auta načerpala u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 730 996 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 1 002 248 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvedl o 37 procent.
Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči zastavili letos dosud u dobíjecích stanic ČEZ 80 754krát. Průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.
Více o síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.
ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou stanice jsou napojeny do IT back-end systému Driivz. To umožňuje mj. řízení na dálku, uživatelsky
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva