ČEZ: Pád Bohemia Energy odstartoval před dvěma lety energetickou krizi

16.10.2023 16:27 | Tisková zpráva

Zodpovědnost a spolehlivost dodavatelů zákazníci musí řešit i v současnosti.

ČEZ: Pád Bohemia Energy odstartoval před dvěma lety energetickou krizi
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Na 15. října připadá jedno energetické výročí. V polovině října 2021 zažil český energetický trh největší otřes ve své moderní historii: v důsledku rostoucích velkoobchodních cen elektřiny a plynu ukončila ze dne na den činnost skupina Bohemia Energy obsluhující téměř milion zákazníků.  Bohemia Energy uzavírala se zákazníky smlouvy, aniž by pro ně měla nakoupenou elektřinu a plyn v dostatečném objemu. Ty dokupovala spekulativně na burze za co nejnižší ceny. Když začaly velkoobchodní ceny energií růst, rozhodla se ukončit činnost bez ohledu na stovky tisíc zákazníků. Ti tak automaticky přešli k firmám zajišťujícím ze zákona dodávky poslední instance (DPI).

Nikdy před tím nepadnul tak velký dodavatel: během jediného dne v říjnu nuceně změnilo dodavatele elektřiny přes 618 tisíc zákazníků, tedy o 20 % více než za celý loňský rok (v roce 2022 měnilo dodavatele elektřiny 519 298 zákazníků). K záplavě klientů v DPI hledajících nového dodavatele se navíc přidali také zákazníci dalších společností, které v reakci na rostoucí ceny začaly svým zákazníkům nuceně měnit smluvní podmínky na méně výhodné. Místo jistoty fixovaných cen tak tito lidé náhle měli platit ceny spotové, které v některých dnech dosahovaly hodnot až 20 Kč za MWh.

“Ten enormní nápor zákazníků jsme díky obrovskému nasazení všech našich pracovníků se ctí zvládli. Těší mě, že drtivá většina klientů, kteří k nám od Bohemia Energy přešli, konkrétně kolem 93 %, oceňuje naši stabilitu a zůstávají u nás i poté, co jim fixace skončila. Z pravidelných průzkumů zákaznické spokojenosti vyplývá, že přestože cena je stále hlavním kritériem pro doporučení dodavatele jiným lidem, významnou roli hraje i jeho spolehlivost, férovost a právě stabilita,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. 

Podle Tomáše Kadlece je potřeba si při výběru dodavatele energií, ale i souvisejících služeb, dávat pozor nejen v současnosti, ale i do budoucna. „Každá nestandardní situace znamená, že se ji energošmejdi pokusí využít. Viděli jsme to loni, kdy někteří dodavatelé při růstu cen násilně migrovali zákazníky z fixací na nevýhodné spotové produkty. Viděli jsme to letos, kdy lidem vyhrožovali, že nebudou mít zastropované ceny, když jim nepodepíšou falešné dokumenty, které ve skutečnosti byly převodem k jinému dodavateli. Zmínil bych také dodavatele fotovoltaik, kteří vybrali od domácností miliony na zálohách, ale instalace nikdy nedodali. A nepochybuji o tom, že se energošmejdi objeví i příští rok, například v souvislosti s ukončením vládních stropů,“ říká.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Evropská komise

Vy jste pro ni hlasoval. Vondra naopak. Kde berete tu jistotu, že je to posun k lepšímu? Skončí tak snad to zelené šílenství? Myslíte, že zvládne zastavit nelegální migraci? A k vaší poznámce, že tím, že jste pro ni hlasoval budete moci víc věcí ovlivnit vůbec nerozumím. Jakože kdybyste hlasoval pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MPO: V programu TWIST na podporu projektů s umělou inteligencí je 700 milionů

16:08 MPO: V programu TWIST na podporu projektů s umělou inteligencí je 700 milionů

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje první veřejnou soutěž z programu TWIST, který podpoří výzk…