Počet elektromobilů v České republice dynamicky roste a v příštích letech půjde o desítky tisíc nových elektrických aut ročně. Podle představitelů ČEZ musí být veřejná dobíjecí infrastruktura na takovou poptávku připravena nejen ve městech, u hlavních tahů, ale také v turisticky navštěvovaných cílech, jako je například Lipno. „V posledních dvou letech jsme pokaždé postavili přes 100 nových stanic po celé ČR a vysoké tempo zahušťování veřejné sítě chceme udržet i letos, mimo jiné přibudou další nové stojany na jihu Čech. Řidičům navíc díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů garantujeme odběr skutečně bezemisní energie,“ říká ředitel útvaru elektromobilita Tomáš Dzurilla.
Na Lipně ČEZ vyrábí bezemisní energii ve dvojici vodních elektráren. Komplexně zmodernizovaná vodní elektrárna Lipno I společně s vyrovnávací elektrárnou Lipno II vyrobí ročně bezemisní energii pro více než 30 tisíc jihočeských domácností. „V éře postupné decentralizace a dekarbonizace energetiky i dopravy považujeme za symbolické, že malý díl této zelené elektřiny nyní proudí do baterií aut obyvatel a návštěvníků Lipenska. Pomáhá tak chránit životní prostředí v místě, kde vzniká,“ říká ředitel vodních elektráren ČEZ Robert Heczko.
V Lipně nad Vltavou fungují dva stojany ČEZ, u každého mohou v jednu chvíli řidiči dobíjet dvě auta. Téměř celou kapacitu baterie svého vozidla tak mohou doplnit během lyžování nebo procházky Stezkou korunami stromů. „Už dnes k nám mnoho lidí přijíždí elektrickými auty, berou to jako svůj příspěvek k ochraně životního prostředí. Jsme rádi, že nyní jim můžeme nabídnout i kvalitní zázemí pro dobíjení jejich elektromobilů během času, který u nás stráví a spojí tak příjemné s užitečným,“ říká Matěj Kratochvíl, generální ředitel Rodinného areálu a Skiareálu Lipno.
Kromě Lipna lidé na jihu Čech doplní ekologickou energii u stanic ČEZ také v krajské metropoli Českých Budějovicích, v Písku, Prachaticích, Soběslavi, Strakonicích, Třeboni, Vimperku nebo v Horní Plané u Lipna.
V ČR provozuje ČEZ největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů pro elektromobily. Ta je srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic a v jednu chvíli může obsloužit více než 1000 e-aut. Celkový instalovaný výkon všech stojanů přesahuje 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny. ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80 procent sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva