ČNK ICOMOS: Stanovisko k dopisu UNESCO o nutnosti zachování železničního mostu pod Vyšehradem

08.06.2023 22:03 | Tisková zpráva

Centrum světového dědictví UNESCO vyjádřilo v dopise, adresovaném ministerstvu kultury, že má být železniční most pro Vyšehradem zachován na svém místě a citlivě opraven. Český národní komitét opakovaně apeloval za zachování a opravu výtoňského mostu. Správa železnic zanedbala jeho dlouhodobou údržbu a usiluje o jeho náhradu novou konstrukcí.

ČNK ICOMOS: Stanovisko k dopisu UNESCO o nutnosti zachování železničního mostu pod Vyšehradem
Foto: icomos.cz
Popisek: ICOMOS - logo

„UNESCO v dopise požaduje zachování a opravu mostu v jeho stávající podobě. Pokud Praha nemá ohrozit své setrvání na seznamu světového kulturního dědictví, není jiná cesta než železniční most pod Vyšehradem citlivě opravit. Jiné řešení by zadělávalo minimálně na mezinárodní ostudu,“ uvedl profesor Václav Girsa, prezident ČNK ICOMOS.

Most pod Vyšehradem je jako součást pražské památkové rezervace pod ochranou UNESCO, je chráněnou kulturní památkou. „Opakovaně proto vyzýváme Správu železnic, aby dostála povinnosti, kterou jí kladou platné zákony a železniční most nechala opravit,“ dodal Girsa.

Konstrukce mostních oblouků jsou dnes kvůli 30 let zanedbané údržbě silně zasaženy korozí, z čehož pramení další problémy. Že je most i v tomto stavu opravitelný, ale konstatovali a podrobně prezentovali renomovaní odborníci Dr. Andreas Galmarini a profesor Eugen Brühwiler na Technickém kolokviu svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou.

Kolokvium se jako celek shodlo na vyjádření k bodu číslo 3 – Posouzení možností sanace mostu na požadované budoucí zatížení, takto: „Účastníci považují opravu mostu na budoucí železniční zatížení za možnou. Nalezení řešení opravy je inženýrskou výzvou (s ohledem na bezpečnost, čas, náklady, údržbu, monitorování). Existují různé názory, do jaké míry a jak obtížný úkol to je.“

„Prezentované konstatování Technického kolokvia o opravitelnosti mostu považujeme za stěžejní výsledek, neboť železniční most je chráněnou kulturní památkou, o níž je vlastník či správce podle zákona o státní památkové péči povinen řádně pečovat,“ uvedl už dříve Girsa.

Nahrazení mostu novotvarem za takové okolnosti nepřichází v úvahu. Komitét už dříve uvedl, že jediná správná cesta přístupu k památce spočívá v zodpovědném výběru projektanta opravy mostu. Přičemž je třeba požadovat, aby most zůstal stát na svém místě a prošel šetrnou opravou se zachováním maximálního množství původních dílů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…