ČOI: Kontroly zákazu prodeje alkoholu a tabáku nezletilým

08.01.2024 13:07 | Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí loňského roku kontrolovala, zda obchodníci na tuzemském trhu dodržují zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, a zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Provedla celkem 1 743 kontrol a nedodržení povinností v této oblasti zjistila při 877 kontrolách (50,32 %).

ČOI: Kontroly zákazu prodeje alkoholu a tabáku nezletilým
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce v období od 1. července do 30. září 2023 uskutečnila kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej alkoholických nápojů, tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření, elektronických cigaret a nikotinových sáčků bez obsahu tabáku. V rámci akce bylo provedeno celkem 1 743 kontrol, a při 877 z nich bylo zjištěno porušení právních předpisů (50,32 %). Porušení některého z ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, bylo zjištěno v 318 případech a porušení některého z ustanovení zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, bylo zjištěno ve 3 případech. Zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, nebyl porušen. V rámci kontrolní akce byly k 239 šetřením přizvány osoby mladší 18 let. Česká obchodní inspekce také spolupracovala s dalšími orgány státní správy a samosprávy, kdy 39 kontrol bylo provedeno ve spolupráci s pracovníky živnostenských úřadů, 15 kontrol bylo provedeno za účasti Policie ČR a 7 kontrol se zúčastnili příslušníci městské policie. Některých kontrol se zúčastnilo více orgánů státní správy současně.

Zjištěné nedostatky

Porušení některého z ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, bylo zjištěno v 318 případech, z toho:

  • ve 104 případech byl porušen zákaz prodávat nebo podávat alkoholický nápoj osobě mladší 18 let (§ 11 odst. 5)

  • v 39 případech prodejci na místě prodeje tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření, elektronických cigaret a nikotinových sáčků bez obsahu tabáku neumístili pro spotřebitele zjevně viditelný text o zákazu prodeje tohoto zboží osobám mladším 18 let, případně nebyl tento text pořízen v zákonem stanoveném provedení, tj. v českém jazyce, černými tiskacími písmeny na bílém podkladě o velikosti písmen nejméně 2 cm (§ 5 odst. 2)

  • v 31 případech prodávající porušili zákaz prodávat nebo podávat tabákové výrobky, bylinné výrobky určené ke kouření, elektronické cigarety a nikotinové sáčky bez obsahu tabáku osobě mladší 18 let (§ 3 odst. 4)

  • v 31 případu bylo zjištěno, že prodejci neumístili na místech prodeje alkoholických nápojů pro spotřebitele zjevně viditelný text týkající se zákazu prodeje těchto nápojů osobám mladším 18 let, případně nebyl tento text pořízen v zákonem stanoveném provedení, tj. v českém jazyce, černými tiskacími písmeny na bílém podkladě o velikosti písmen nejméně 2 cm (§ 13 odst. 1)

  • ve 24 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 6 odst. 1, neboť tabákové výroby, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety lze prodávat prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, pouze pokud je vyloučen jejich prodej osobám mladším 18 let; za tím účelem musí být prodejce těchto výrobků prostřednictvím prostředku komunikace na dálku vybaven počítačovým systémem, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele. Prodejce takovým počítačovým systémem vybaven nebyl a v okamžiku prodeje jednoznačně neověřil věk spotřebitele, tj. neověřil, že kupující spotřebitel není mladší 18 let

  • v 16 případech bylo zjištěno, že prodejce alkoholických nápojů prostřednictvím prostředku komunikace na dálku neinformoval o zákazu prodeje osobám mladším 18 let zjevně viditelným textem (§ 15 odst. 2)

  • ve 14 případech bylo zjištěno, že prodejce prodával alkoholické nápoje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku a nezajistil vyloučení jejich prodeje osobám mladším 18 let (§ 15 odst. 1)

  • ve 13 případech bylo zjištěno, že prodejce tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření, elektronických cigaret a nikotinových sáčků bez obsahu tabáku neinformoval o zákazu prodeje osobám mladším 18 let prostřednictvím komunikace na dálku (§ 6 odst. 2)

  • v 11 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 3 odst. 3, neboť nebyl nevyloučen prodej tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření nebo elektronických cigaret osobě mladší 18 let prostřednictvím prodejního automatu

  • v 8 případech prodejce nenabízel tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření, elektronické cigarety a nikotinové sáčky bez obsahu tabáku na vyčleněném místě odděleně od ostatního nabízeného sortimentu zboží, čímž porušil ustanovení § 5 odst. 1

  • v 8 případech bylo zjištěno, že osoba prodávající nebo podávající alkoholické nápoje nesplnila povinnou minimální věkovou hranici 18 let (§ 13 odst. 2)

  • v 7 případech bylo zjištěno, že prodávající porušili zákaz prodávat kuřácké pomůcky osobě mladší 18 let (§ 3 odst. 4)

  • v 7 případech bylo zjištěno, že prodejce písemně neoznámil údaje o systému ověřování věku a jeho fungování MZ, šlo-li o prodej tabákových výrobků a elektronických cigaret na území ČR, a to do 15 dnů přede dnem zahájení tohoto prodeje (§ 6 odst. 4 písm. b)

  • ve 3 případech bylo zjištěno, že prodejce neoznámil údaje o systému ověřování věku a jeho fungování MZ, šlo-li o přeshraniční prodej, a to do 5 dnů ode dne obdržení potvrzení o registraci podle zák. o potravinách a tabákových výrobcích (§ 6 odst. 4 písm. a)

  • ve 2 případech bylo zjištěno, že prodejce písemně neoznámil údaje o systému ověřování věku a jeho fungování MZ, šlo-li o prodej kuřáckých pomůcek a bylinných výrobků určených ke kouření, a to do 15 dnů přede dnem zahájení tohoto prodeje (§ 6 odst. 4, písm. c)

Porušení některého z ustanovení zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, bylo zjištěno ve 3 případech, z toho:

  • ve 2 případech se jednalo o porušení ustanovení § 107 odst. 6, kdy prodejci porušili povinnost prodávat tabákové výrobky v uzavřeném jednotkovém balení

  • v 1 případě byl zjištěn prodej cigaret konečnému spotřebiteli za cenu vyšší, než byla cena uvedená na tabákové nálepce, čímž došlo k porušení ustanovení § 112.

Porušení zákona č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, nebylo ve sledovaném období zjištěno.

Porušení některého z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno celkem v 833 případech. Mezi nejčastější porušení, celkem v 281 případech, patřilo neseznámení spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb v souladu s ustanovením § 12 (v souladu s cenovými předpisy) a informacemi vztahujícími se ke slevám jednotlivých výrobků v souladu s ustanovením § 12a, kdy informace o slevě z ceny výrobku musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji po dobu kratší než 30 dnů, nebo v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, jestliže prodávající zvyšuje slevu z ceny postupně. Porušování zásad poctivého prodeje (§ 3) bylo zjištěno ve 274 případech a nevydání dokladu o zakoupení výrobku, ačkoliv si o něj spotřebitel požádal, nebo vydání dokladu bez potřebných náležitostí (§ 16) bylo zjištěno ve 127 případech. Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjištěno v menším počtu. V některých kontrolních případech bylo zjištěno porušení více ustanovení zákonů současně.

  • Ve 49 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 22/1997 SB., o technických požadavcích na výrobky

  • V 63 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností

  • V 8 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 477/2001 Sb., o obalech

  • V 6 případech bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků

  • Ve 109 případech bylo kvalifikováno porušení dalších zákonů, či jejich jednotlivých ustanovení v dozorové kompetenci ČOI

Uložená opatření

Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v období od 1. července do 30. září 2023 právní moci 608 pokut v hodnotě 3 236 500 Kč. V některých případech se jedná o sdružené pokuty, které byly uloženy za nedostatky zjištěné při více kontrolách v různých provozovnách jednoho prodávajícího. Pro porušení povinností stanovených zvláštními předpisy byl v rámci kontrolní akce uložen zákaz prodeje na 1 006 kusů výrobků v celkové hodnotě 69 498 Kč a zákaz používání na 102 kusů neověřených měřidel, která neodpovídala právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.

Závěr

Výsledky kontrol, kdy byly nedostatky zjištěny ve více než polovině kontrolovaných provozoven (50,32 %), potvrdily opodstatnění provedení kontrolní akce. Ve třetím čtvrtletí byl z 1 743 kontrol ve 104 případech zjištěn prodej alkoholických nápojů osobám mladším 18 let (5,97 %). Jedná se o nárůst oproti druhému čtvrtletí o 2, 86 %. Vzhledem k vysokému počtu zjištění bude ČOI v těchto kontrolách pokračovat.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…