Konkrétně v souvislosti se zákazem diskriminace spotřebitele bylo pravomocně uloženo 27 pokut v celkové hodnotě téměř 1,2 miliony korun. „Nejčastější byla diskriminace spotřebitele z důvodu národnosti, a to zejména účtování vyšších cen cizincům v restauracích formou různých přirážek, dále inspektoři zjistili stanovení různých cen za stejné služby nebo diskriminaci z důvodu věku. Přestože bylo v loňském roce diskriminační jednání podnikatelů prokázáno spíše výjimečné, nelze ani tyto případy brát na lehkou váhu, ať už jsou tímto jednáním poškozována práva cizinců, národnostních menšin, dalších skupin spotřebitelů nebo jednotlivců. V kontrolách budeme i nadále pokračovat, aby případů diskriminace spotřebitele bylo co nejméně,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
Česká obchodní inspekce věnuje problematice diskriminace spotřebitelů trvale velkou pozornost. V období od 2. 1. do 31. 12. 2015 provedli její inspektoři v rámci kontrolní akce zaměřené na obchod a služby s rizikem možné diskriminace spotřebitele celkem 2138 kontrol, což představuje nárůst oproti roku 2014 o téměř 900 kontrol. Kromě prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících vůči spotřebitelům k diskriminačnímu jednání, bylo rovněž kontrolováno, jak jsou prodávajícími plněny další povinnosti, které jim ukládají ustanovení obecně závazných právních předpisů v dozorové pravomoci České obchodní inspekce. Vzhledem k charakteru podnětů s podezřením na diskriminační jednání byli k jejich šetření využíváni jazykově vybavení inspektoři a v maximální míře také romské inspektorky.
V průběhu roku 2015 bylo v souvislosti s podezřením na možné diskriminační jednání Českou obchodní inspekcí přijato celkem 96 podnětů. Šetřením bylo v 9 případech toto podezření potvrzeno.