Ošetřovné při uzavření mateřských či základních škol a jiných obdobných zařízení
Pokud pečují zaměstnanci o dítě mladší 10 let, jehož škola či dětské výchovné zařízení jsou uzavřeny, mohou požádat o ošetřovné (dávka z nemocenského pojištění). Dávku lze čerpat až 9 kalendářních dnů (rodiče samoživitelé až 16 dnů). Ošetřovné náleží i v případě, že dítě dosáhne věku 10 let v průběhu této doby. Pečující osoby se mohou při péči o dítě jednou vystřídat. Výše ošetřovného za kalendářní den činí 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den. Orientační výši dávky spočítá příslušná kalkulačka MPSV.
Pokud mají klienti možnost přístupu k internetu, mohou nalézt tiskopis žádosti na ePortálu ČSSZ: Žádost o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření školského/dětského zařízení (školy) nebo jej vytisknout na webu ČSSZ. Tiskopis je k dispozici také na okresních správách sociálního zabezpečení. Na vyžádání může být zaslán škole též v elektronické podobě. Tiskopis vydává školské/výchovné zařízení, které dítě navštěvuje (případně ve dvou vyhotoveních, přičemž druhé vyhotovení slouží pro případ, kdy se rodiče při péči střídají). Zaměstnanec doplní část B tiskopisu a předá ho neprodleně svému zaměstnavateli, který pak podklady pro výplatu dávky předá příslušné OSSZ. Ta dávku vyplácí nejpozději do 1 měsíce následujícího po dni, v němž jí byly doručeny řádně vyplněné podklady. Žádost nemohou uplatnit OSVČ, ani když jsou účastníky dobrovolného nemocenského pojištění.
Žádost není nezbytně nutné vyplnit hned. Na vyplnění žádosti a její předání zaměstnavateli mají klienti dostatek času, mohou tak počkat na dobu po pominutí povodňového stavu. Nárok na výplatu dávky ze zákona zaniká uplynutím 3 let ode dne, za který dávka náleží.
Výplaty důchodů v hotovosti
Lidé z postižených oblastí, kteří od ČSSZ pobírají důchod, nemocenské či peněžitou pomoc v mateřství v hotovosti prostřednictvím pošty, své peníze dostanou. Přinášíme stručný přehled, jak postupovat:
Situace 1: Pobočka pošty, kde si důchodci nechávají vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na adresu.
-
Důchod a poštovní poukázky je možné vyplatit na kterékoliv jiné poště. Pokud si příjemce důchod nevyzvedne v aktuálním výplatním termínu, jsou peníze standardně uloženy na jeho původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Situace 2: Důchodci se zdržují mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).
-
Důchod klientům vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty. Klientům doporučujeme sledovat web České pošty www.ceskaposta.cz.
Situace 3: Lidé přišli o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní).
-
Klientům zajistí náhradní výplatu kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které klientům poskytne ČSSZ. Klienti se mohou v těchto případech obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248. Jedná se o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
Situace 4: Lidé přišli o doklad totožnosti, kterým se prokazují při výplatě dávky.
-
Pokud svou totožnost nemohou prokázat ani jiným dokladem, např. cestovním pasem, musí požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Výplaty nemocenského v hotovosti
Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou, lidé si tak peníze mohou vyzvednout na kterékoliv poště. Poštovní poukázku na dávku nemocenského pojištění je možné vyzvednout do data uvedeného na poukázce a zpravidla následujících 25 dnů od data podání. Nebude-li dávka v této lhůtě vyzvednuta, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud pojištěnec požádá ČSSZ o změnu.
Uzavřená OSSZ Jeseník
Okresní správa sociálního zabezpečení Jeseník je až do odvolání uzavřena z důvodu výpadku elektrické energie a zásobování vodou. O jejím zprovoznění vás budeme informovat na sociálních sítích a webových stránkách. Klienti mohou využít kteroukoliv jinou okresní správu sociálního zabezpečení.
Všechny ostatní správy sociálního zabezpečení jsou bez omezení v provozu.
Pokud klienti potřebují získat další informace či vyřešit jakoukoliv jinou situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, mohou se obrátit na call centrum ČSSZ na tel. čísle 800 050 248.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva