ČSÚ: Informační služby řešily i dotazy na počty toulavých koček a těhotných středoškolaček

23.04.2025 19:15 | Tisková zpráva

Přes 8,6 tisíce požadavků z řad široké veřejnosti, podnikatelů a veřejné správy zodpověděli v roce 2024 pracovníci informačních služeb v Praze a na krajských správách Českého statistického úřadu. Webové stránky úřadu zaznamenaly téměř 1,5 milionu návštěv s více než 11 miliony zobrazeními. Mezi tisícovkami dotazů se objevily i některé velmi neobvyklé.

ČSÚ: Informační služby řešily i dotazy na počty toulavých koček a těhotných středoškolaček
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

V roce 2024 vyřídily informační služby Českého statistického úřadu 8 619 rozsáhlejších požadavků i jednoduchých dotazů uživatelů, což bylo o 19 % méně než v roce 2023. „Pokles počtu dotazů pozorujeme dlouhodobě. Stojí za ním neustálý rozvoj webových stránek úřadu, kdy například v minulém roce byl spuštěn zcela nový web. Průběžně aktualizovaná Veřejná databáze i nová aplikace DataStat umožňují všem zájemcům najít si potřebná data bez toho, aby museli kontaktovat zaměstnance ČSÚ,“ vysvětila Petra Kuncová, ředitelka odboru informačních služeb ČSÚ. Zvyšuje se také nabídka statistických dat v otevřeném formátu, o něž není třeba statistický úřad žádat. 

Celkem 65 % dotazů zodpověděli zaměstnanci informačních služeb v pražské centrále a 35 % na krajských pracovištích. Stejný nebo následující den jich bylo vyřízeno 95 %. Požadavky na informace nejčastěji vznášeli běžní občané, ale také zaměstnanci firem nebo orgánů státní správy a samosprávy. Využívali k tomu především e-mail (49 %) a telefon (40 %). Hlavní zájem byl o údaje z Registru ekonomických subjektů (21 % - ZDE), dále pak o výši inflace (15 % - ZDE) a data o obyvatelstvu (12 % - ZDE).

Anketa

Máte důvěru k instituci papeže coby hlavy katolické církve?

12%
79%
hlasovalo: 3148 lidí

Internetová prezentace ČSÚ zaznamenala v roce 2023 téměř 1,5 milionu návštěv a více než 11 milionů zobrazení. Nejčastěji hledanými výrazy byly spotřeba, inflace, volby, počet obyvatel, migrace, nezaměstnanost a průměrná mzda. 

Někdy nebylo možné informace poskytnout, protože požadované statistiky buď vůbec neexistují, nebo jsou sledovány jinými institucemi a ČSÚ je nemá k dispozici. V takovém případě pracovníci informačních služeb nabízí alespoň kontakt nebo užitečný odkaz. Mezi kuriózní dotazy patřily například požadavky na údaje o průměrných výdajích českých domácností na prostituci nebo na počty toulavých koček a těhotných středoškolských studentek. 

Tazatelé poptávali i věkovou strukturu zákazníků barbershopů, a zajímaly je rovněž údaje o spotřebě elektrického proudu nabíječek mobilních telefonů. Nechyběly ani dotazy na poskytnutí kontaktů na soukromé osoby, což ČSÚ pochopitelně dělat nesmí. V jednom případě od klientky na „pána“, který odvedl skvělou práci při čištění a zlacení její hrobky, v dalším na známého, jenž měl za dva dny oslavit narozeniny. 

Více informací přináší Zpráva o informačních službách ČSÚ v roce 2024, dostupná na webu ČSÚ ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Eliška Olšáková byl položen dotaz

Olšáková (STAN): V dobře vedených obcích se lidem dobře žije

Dobrý den, reaguji na tento váš článek. Souhlasím s vaším tvrzením, ale jak je možné, že obce a města jsou většinou řízena dobře, ale to samé se rozhodně nedá říct o státu jako celku. Nebo vy máte pocit, že se lidem dnes žije dobře? Jistě, mohlo by být hůř, ale nemáte dojem, že to jde v posledních l...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Asociace regionálních značek: Značku ŠUMAVA originální produkt® ponesou pletené a háčkované módní doplňky

22:03 Asociace regionálních značek: Značku ŠUMAVA originální produkt® ponesou pletené a háčkované módní doplňky

Při jarní certifikaci se portfolio značky Šumava rozšířilo o pletené a háčkované výrobky z dílny by …