ČSÚ: K růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíc prodej oděvů a obuvi a potřeb pro domácnost

14.03.2022 11:48 | Tisková zpráva

Meziročně se tržby v maloobchodě v lednu zvýšily reálně o 8,5 %, meziměsíčně vzrostly o 1,6 %.

ČSÚ: K růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíc prodej oděvů a obuvi a potřeb pro domácnost
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) zvýšily v lednu reálně o 1,6 %, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 4,7 % a za nepotravinářské zboží o 2,2 %, naopak za potraviny klesly o 0,2 %.

Meziročně se maloobchodní tržby zvýšily o 8,5 %, v tom za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 14,8 %, pohonných hmot o 7,8 % a potravin o 0,4 %.

tabulka

„Vysoká tempa růstu zaznamenaly především prodejny, které byly před rokem v lednu ovlivněny opatřeními v souvislosti s pandemií koronaviru. Nejvíce, téměř na trojnásobek, vzrostly tržby prodejen s oděvy a obuví, nicméně stále nedosáhly úrovně roku 2019,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb. „Pokles tržeb internetových a zásilkových obchodů o 5,7 % je dán především vysokým růstem v lednu 2021, kdy byly kamenné prodejny uzavřeny,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí.

graf

Zvýšení tržeb vykázaly všechny sortimentní typy specializovaných prodejen nepotravinářského zboží, a to s oděvy a obuví o 199,2 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 30,9 %, s výrobky pro domácnost o 27,2 %, s kosmetickými a toaletními výrobky o 14,9 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,3 % a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 7,0 %. Prodejcům potravin se dařilo více ve specializovaných prodejnách, jejichž tržby se zvýšily o 7,7 %, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby stagnovaly. Pokles tržeb zaznamenaly pouze internetové a zásilkové obchody2) o 5,7 %.

graf

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel3) klesly reálně meziměsíčně o 2,3 % a meziročně se snížily o 10,1 %. Tržby se snížily jak za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů), tak za opravy.

graf

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.

graf

Poznámky:
Všechny údaje v Rychlých informacích jsou uvedeny ve stálých cenách. Meziroční vývoj je publikován po očištění o vliv počtu pracovních dnů. Meziměsíční tempa jsou očištěna také o vliv sezónnosti.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíce leden až prosinec 2021 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za leden 2022 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2022 budou zveřejněny v březnu 2023.
Metodika ZDE
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
3) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ prodává svá polská uhelná aktiva investiční společnosti ResInvest Group

10:22 ČEZ prodává svá polská uhelná aktiva investiční společnosti ResInvest Group

Na základě kompetitivního aukčního procesu, který byl zahájen 26. března 2024, podepsala Skupina ČEZ…