ČSÚ: Saldo hospodaření vládních institucí skončilo v roce 2020 v deficitu 9,4 % HDP

03.04.2021 11:25 | Zprávy

Saldo hospodaření sektoru vládních institucí skončilo za rok 2020 schodkem ve výši 348,0 miliardy Kč, jenž v relativním vyjádření odpovídá 6,2 % HDP. Výše zadlužení sektoru dosáhla na konci roku 2020 úrovně 38,1 % HDP, při meziročním nárůstu o 7,8 procentního bodu (p. b.). Uvedené fiskální údaje sloužící k hodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií byly zaslány Evropské komisi v rámci prvních notifikací v roce 2021.

ČSÚ: Saldo hospodaření vládních institucí skončilo v roce 2020 v deficitu 9,4 % HDP
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

„Na výsledku hospodaření vládních institucí za rok 2020 se významnou měrou podepsala epidemiologická situace v souvislosti s šířením nemoci Covid-19. Hospodaření se propadlo oproti předchozímu roku o 365,8 mld. Kč a skončilo schodkem ve výši 348,0 mld. Kč,“ /říká Helena Houžvičková, ředitelka odboru vládních a finančních účtů ČSÚ.

Hospodaření sektoru vládních institucí se meziročně propadlo o 365,8 mld. Kč. Největší podíl na tomto poklesu mělo saldo hospodaření ústředních vládních institucí, které dosáhlo deficitu 360,9 mld. Kč, zatímco v roce 2019 skončilo ve schodku pouze 31,1 mld. Kč. Přebytek hospodaření místních vládních institucí se meziročně snížil o 23,1 mld. na 14,5 mld. Kč. O 13,0 mld. klesl přebytek salda hospodaření subsektoru fondů sociálního zabezpečení (zdravotních pojišťoven), který tak skončil v deficitu 1,6 mld. Kč.

Tab. 1: Notifikační tabulka deficitu a dluhu vládních institucí, Česká republika, 2017-2020:

tabulka

Celkové příjmy sektoru vládních institucí klesly v roce 2020 meziročně o 2,4 %, což představovalo absolutní pokles o 58,7 mld. Kč. Nejvíce poklesly příjmy z daní z výroby a dovozu (-37,2 mld., resp. -5,4 %) a důchodových daní (-33,1 mld., resp. -6,7 %). Naopak i nadále rostly příjmy ze sociálních příspěvků (+14,3 mld., resp. 1,6 %),

Celkové výdaje sektoru vládních institucí meziročně vzrostly v roce 2020 o 12,9 %, resp. 307,2 mld. Kč. Došlo k nárůstu téměř všech výdajových položek, nejvíce vzrostly sociální dávky (+131,7 mld., resp. 14,9 %), zaplacené náhrady zaměstnancům (+57,3 mld., resp. 10,0 %), vyplacené dotace (+45,1 mld., resp. 35,2 %), výdajové kapitálové transfery (+27,6 mld., resp. 77,3 %) a výdaje na hrubou tvorbu kapitálu (+24,7 mld., resp. 9,8 %).

Současně byly revidovány údaje za rok 2019 především z důvodu aktualizovaných datových zdrojů o daních a EU tocích. Údaje za roky 2017 a 2018 zůstaly beze změny.

Relativní výše dluhu vládních institucí na konci roku 2020 dosáhla úrovně 38,1 % HDP. Meziročně došlo k nárůstu výše relativní zadluženosti o 7,8 p. b. Ke zvýšení relativní výše zadlužení přispěl též pokles nominálního HDP (0,5 p. b.), zatímco nominální výše dluhu vzrostla o 413,1 mld. Kč. Dluh na konci roku 2020 dosáhl 2 153,0 mld. Kč, z čehož 93,4 % bylo tvořeno emitovanými dluhovými cennými papíry, jejichž objem meziročně vzrostl o 416,1 mld. Kč, zatímco hodnota přijatých půjček poklesla o 8,7 mld. Kč. Objem přijatých vkladů stoupl o 5,8 mld. Kč na 10,9 mld. Kč.

Na výsledek hospodaření vládních institucí v roce 2020 měl zásadní vliv vývoj epidemické situace v souvislosti s šířením nemoci COVID-19. Zejména ve 2. a 4. čtvrtletí byla přijata řada mimořádných vládních opatření, jejichž vliv na vládní finanční statistiku je popsán v metodické poznámce (ZDE).

Ukazatele uvedené v tabulce 1 byly zaslány 31. března 2021 Eurostatu.

Poznámky:
Notifikaci deficitu a dluhu vládních institucí sestavuje a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce za běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Projekci běžného roku sestavuje a publikuje Ministerstvo financí. Kvantifikace fiskálních ukazatelů je založena na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 2010). Podle maastrichtských kritérií výše deficitu nesmí překročit 3 % a úroveň kumulovaného dluhu 60 % HDP.
Přebytek/deficit vládních institucí je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Ukazatel vyjadřuje schopnost sektoru v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být ostatními sektory financován (-).
Dluh vládních institucí představuje nominální výši konsolidovaných závazků sektoru vládních institucí vyplývající z emitovaného oběživa, přijatých vkladů, emitovaných dluhových cenných papírů a přijatých půjček. U cizoměnových dluhových nástrojů zajištěných proti měnovému riziku je ocenění provedeno na bázi smluvního kurzu.

Notifikační tabulky deficitu a dluhu vládních institucí 2017-2020 ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Štědrý večer pravidelně trhá rekordy v hodinové spotřebě domácností

11:14 ČEZ: Štědrý večer pravidelně trhá rekordy v hodinové spotřebě domácností

Hodinová spotřeba mezi 16:00 a 17:00 na štědrý den byla zhruba o 3 procenta vyšší než v loňském roce…