ČSÚ: Téměř tři čtvrtiny Čechů jsou online

02.12.2014 20:17 | Zprávy

V roce 2014 mělo osobní počítač a připojení k internetu 72 % českých domácností. Stále roste obliba přenosných počítačů, doma je měla každá druhá rodina. Polovina Čechů, kteří používají internet, je registrována na sociálních sítích.

ČSÚ: Téměř tři čtvrtiny Čechů jsou online
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

Vybavenost českých domácností informačními a komunikačními technologiemi v roce 2014 opět vzrostla, pouze 28 % domácností nemělo počítač. K internetu byly připojeny 3 miliony domácností (72 %), to je téměř o jeden milion více než před pěti lety. Nejoblíbenějším typem připojení zůstává bezdrátové wi-fi (42 % domácností).

Roste počet přenosných počítačů

Nejlépe jsou informačními a komunikačními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi, nejhůře domácnosti seniorů, z nichž se k internetu připojuje necelá desetina. „Poprvé v historii České republiky jsme letos zaznamenali více domácností s přenosným počítačem než s klasickým stolním počítačem. Téměř každá třetí rodina má více než jeden počítač,“ říká Romana Malečková z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Nejvyšší rozdíly ve využívání informačních a komunikačních technologií jsou u domácností z různých příjmových skupin. „V případě domácností s nejvyššími příjmy mělo internet 97 %, což je třikrát více než u rodin s nejnižšími příjmy. Jedná se o jeden z největších rozdílů v rámci zemí Evropské unie,“ uvádí Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Internet a jednotlivci

Již téměř tři čtvrtiny Čechů v roce 2014 uvedly, že používají počítač a internet. Přesto se téměř 1,9 milionů obyvatel ČR k internetu nikdy nepřipojilo. Jedná se zejména o osoby ve věku nad 65 let. K internetu se obyvatelé ČR připojují i ze svých mobilních zařízení, např. prostřednictvím mobilního telefonu tak učinilo 29 % české populace. Obecně stále platí, že internet používají častěji muži, mladší osoby a jednotlivci s vyšším vzděláním. „Téměř všichni studenti starší 16 let používají internet, pouze 3 studenti z tisícovky internet nepoužívají. Pokud se podíváme na vysokoškolsky vzdělané osoby, tak zkušenosti s internetem má 95 % z nich,“ uvádí Romana Malečková. Doba strávená na internetu je závislá na věku respondentů. Nejčastěji Češi uváděli, že se „surfování“ věnují 1 až 5 hodin týdně. Ve skupině osob ve věku 16 až 24 let tráví na internetu šest osob z deseti více než 10 hodin týdně.

Nákupy přes internet

Více než 3,4 mil. Čechů v roce 2014 nakoupilo přes internet. Nakupování se těší větší oblibě zejména u mladších a středních věkových skupin. Pro internetové obchody jsou však stále nejzajímavější skupinou nakupujících ženy na rodičovské dovolené. Těch se nakupování prostřednictvím internetu věnuje zhruba 64 %. Pořizují nejčastěji oblečení, obuv a módní doplňky. Muži obvykle nakupují elektroniku a počítače.

Roste obliba sociálních sítí

V posledních letech výrazně vzrostla oblíbenost sociálních sítí. V roce 2014 je využívalo 37 % obyvatel ČR oproti 5 % před pěti lety. Přesto mezi 28 státy Evropské unie patřilo v roce 2013 z hlediska využití sociálních sítí až 24. pozice.

Celkově se Česká republika v mezinárodním srovnání ve vybavenosti domácností informačními technologiemi stále nachází pod průměrem Evropské unie, počtem uživatelů internetu jsme se k průměru velmi přiblížili.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český statistický úřad

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MŽP: Rozšířená odpovědnost výrobců se bude nově týkat textilu a obuvi

11:12 MŽP: Rozšířená odpovědnost výrobců se bude nově týkat textilu a obuvi

Rozšířená odpovědnost výrobců (Extended Producer Responsibility – dále zkráceně „EPR“) je systém, kt…