„Po filmech Jan Hus nebo Život podle Václava Havla, na nichž jsme spolupracovali s francouzsko- německým kulturním kanálem Arte, je Marie Terezie dalším projektem, který otevírá České televizi pomyslné dveře ke skutečně významným mezinárodním spolupracím. Kromě toho, že jde o historicky unikátní koprodukční model, do nějž se zapojily čtyři evropské veřejnoprávní televize, vnímám význam projektu také v tom, že divákům v Rakousku, Maďarsku a na Slovensku nabídne, kromě moderního filmového pojetí, také český pohled na evropské dějiny,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.
„Že se Marie Terezie opravdu začíná natáčet, mě naplňuje velkou radostí a optimismem do budoucna,“ říká kreativní producent Jan Maxa a pokračuje: „Mezinárodní spolupráce na evropské úrovni je věc nejen prestižní, ale též nezbytná pro zachování významu české televizní tvorby v dalších obdobích. Žádná evropská televize se dnes nemůže spoléhat na to, že v konkurenci amerických kabelových televizí a internetových gigantů ufinancuje jen ze svých vlastních zdrojů takovou tvorbu, která má šanci zaujmout čím dál náročnější diváky. To, že minisérie Marie Terezie vzniká podle námětu a scénáře české autorky, je velkým příslibem pro vznik dalších podobných projektů.“
Natáčení odstartovalo scénou, kdy se Marie Terezie, po smrti svého otce Karla VI., vrací do Rakouska zmítaného chudobou a obklíčeného nepřáteli. „Psát scénář pro čtyři evropské televize tak, aby každá byla spokojená se ‚svojí‘ Marií Terezií – s tím, jak ji chápe historie její země, nebylo jednoduché,“ říká autorka scénáře Mirka Zlatníková a pokračuje: „Jedni ji vidí státotvorně, druzí spíše romanticky, další jako tvrdou vojevůdkyni. A všichni dohromady jako korpulentní dámu v letech, která nařídila povinnou školní docházku. Pro mě je to mladá dívka, které přistála na zádech obrovská říše v zoufalém stavu. Shodou okolností je právě tenhle okamžik prvním obrazem, který se bude točit.“
V první natočené scéně historické minisérie se, kromě představitelky hlavní role Marie Luise Stockinger, Vojty Kotka jako Františka Štěpána Lotrinského a Alexandra Bárty, který ztvárňuje Filipa Josefa Kinského, objevilo také koňské čtyřspřeží s kočárem panovnice, dvojspřeží s doprovodným kočárem, osm jezdců a čtyřicítka komparzistů. Scénu snímaly čtyři kamery, z toho jedna z dronu. „Tím nejsložitějším na tomto typu filmů je organizace. Máme padesátku hlavních herců ze čtyř zemí a ty musíte dát dohromady s ohledem na další závazky, které mají,“ říká režisér Robert Dornhelm a k prvnímu natáčecímu dni dodává: „To, že začínáme úvodní scénou druhé části minisérie, je složité hlavně pro představitelku hlavní role. Ta totiž musí ‚naskočit‘ do postavy, která je v rámci příběhu už jinou ženou, než na začátku, který budeme točit později.“
Po natáčení v pražských Řeporyjích se 18. dubna štáb přesune do Kroměříže. Natáčet se bude také ve Valticích, Bratislavě, Vídni, nebo Toskánsku.
hrají: Marie-Luise Stockinger, Vojtěch Kotek, Zuzana Stivínová, Karl Markovics a další // scénář: Mirka Zlatníková // dramaturgie: Radek Bajgar // koprodukce: Česká televize, RTVS, ORF, MTVA, Beta Film Gmbh (Ferdinand Dohna), MR Film (Oliver Auspitz) // producenti: Marcela Mojtová, Jan Novotný // výkonný producent ČT: Jiří Vlach // kreativní producent ČT: Jan Maxa
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva