V roce 2016 Česká obchodní inspekce uskutečnila 5 355 kontrol zaměřených na dodržování nabídky a prodeje zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Porušení obecně závazných právních předpisů zjistila v 2 290 případech, což je 42,8 %. V této oblasti se situace oproti roku 2015 nezlepšila (43% zjištění). I nadále se inspektoři nejčastěji setkávali s tím, že prodávající neinformovali spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména ho pak neseznámili s konečnou cenou, tj. cenou po slevě. Česká obchodní inspekce v roce 2016 pravomocně uložila 1 801 pokut v celkové výši téměř 16,5 milionů, což je o 392 pokut a téměř o 3,2 milionů více než v roce 2015. „Nákup zboží ve slevě je pro českého spotřebitele stále atraktivní. Česká obchodní inspekce však doporučuje, především kupujícím v obchodních řetězcích, kde často probíhají celoroční výprodeje, pečlivě si kontrolovat, zda avízovaná cena na letáku nebo v regálu odpovídá ceně účtované,“ říká k problematice ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce provedla v období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016 celkem 5 355 kontrol, které byly zaměřené na nabídku a prodej zboží za akční slevy a zboží ze sezónních slev. Cílem bylo ověření dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.
Porušení obecně závazných právních předpisů shledali inspektoři ČOI v 2 290 případech (tj. 42,76 %).
Kontroly prodeje zboží ve slevě a za akční ceny – rok 2016 |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
487 |
104 |
21,3% |
|
Jihočeský a Vysočina |
596 |
288 |
48,3% |
|
Plzeňský a Karlovarský |
592 |
302 |
51,0% |
|
Ústecký a Liberecký |
1 387 |
445 |
32,1% |
|
Královéhradecký a Pardubický |
685 |
291 |
42,5% |
|
Jihomoravský a Zlínský |
981 |
535 |
54,5% |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
627 |
325 |
51,9% |
|
Celkem |
5 355 |
2 290 |
42,8% |
Zjištěné nedostatky
Nejčastěji se jednalo o porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
-
v 893 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 12, které se týká povinnosti prodávajících informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, zejména seznámit spotřebitele s konečnou cenou, tj. cenou po slevě
-
v 610 případech se jednalo o porušení ustanovení § 3, kdy nebyly dodrženy zásady poctivosti prodeje a nabídky zboží a služeb
-
v 596 případech byly zjištěny nedostatky ustanovení §§ 9, 10, 11 vztahující se k informačním povinnostem prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb
-
v 296 případech bylo zjištěno porušení ustanovení § 16 o nevydání dokladu o zakoupení výrobků nebo služeb, ačkoli o něj spotřebitel požádal, nebo vydání dokladu bez zákonem stanovených náležitostí
-
ve 161 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení §§ 4, 5, 5a tzn. používání nekalých obchodních praktik, například se jednalo o klamavé chování a klamavé opomenutí, kdy ve většině případů šlo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů
-
ve 223 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
-
ve 190 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
- ve 149 případech bylo zjištěno porušení jiných právních předpisů
Uložené sankce
Česká obchodní inspekce uložila v roce 2016 za porušení obecně závazných právních předpisů 1 801 pokut v celkové výši 16 458 200 Kč. Dále byl vydán zákaz prodeje na celkový počet 16 116 kusů výrobků a 5 176 párů obuvi v hodnotě 3 064 901,60 Kč.
V roce 2016 byla nejvyšší pokuta uložena obchodnímu řetězci Penny Market, který za 41 pokut obdržel sankci ve výši 5 194 000 Kč. Tato společnost opakovaně porušovala zákon o ochraně spotřebitele, který mimo jiné prodejci ukládá účtovat za stejnou cenu, s jakou byl spotřebitel seznámen v okamžiku nabídky. Zákazník tak mohl v tomto supermarketu v avízovaných slevových akcích koupit například prací prášek, kdy rozdíl mezi účtovanou cenou a deklarovanou slevou byl až 67 Kč nebo 1 kus dárkového setu nápojů, kdy deklarovaná cena byla 199 Kč a účtovaná cena byla 249 Kč anebo uzené maso, kdy regálová cenovka ve slevě byla 89,90 Kč a zákazníkovi byla u pokladny účtována cena původní 133,80, což je o 44 Kč více.
Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání na 112 ks měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva