„Z výsledků kontrol vyplývá, že k diskriminaci spotřebitelů na tuzemském trhu stále dochází a to i v době, kdy je kontrolní činnost významnou měrou ovlivněna epidemiologickou situací v souvislosti s onemocněním COVID-19 a příslušnými opatřeními vlády ČR. Česká obchodní inspekce bude této problematice věnovat zvýšenou pozornost i v následujícím čtvrtletí roku 2021,“ říká k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 31. března 2021 kontrolovala, zda nedochází ze strany prodávajících k některé z forem diskriminace spotřebitelů. Součástí kontrol bylo i ověřování plnění dalších zákonných povinností prodávajících.
Inspektoři ČOI zjistili porušení právních předpisů ve 45 případech, tj. 37,2 %. Podezření na některou z forem diskriminace vzniklo ve 2 případech, což představuje 1,7 % z celkového počtu 121 provedených kontrol.
Zjištěné nedostatky
Česká obchodní inspekce zjistila ve 2 případech porušení ustanovení § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb (tj. zakazuje odlišné zacházení s lidmi ve srovnatelných situacích na základě různé rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru).
V obou případech se jednalo o diskriminaci z hlediska věku:
-
1x bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba prodávající spotřebitelům použité výrobky a starožitnosti prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, tj. uzavírá kupní smlouvy distančním způsobem bez fyzické přítomnosti obou smluvních stran, uvedla na svých webových stránkách ve všeobecných podmínkách, v bodě 4 „Registrace“ informaci o tom, že registrovat se může právnická nebo fyzická osoba starší 18 let; kontrolovaná osoba nesdělila jakýkoli legitimní důvod, proč stanovila odlišné podmínky pro sobě rovné subjekty,
-
1x bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba stanovila odlišné podmínky pro poskytnutí služby pro sobě rovné subjekty bez jakéhokoliv legitimního důvodu, když na svých webových stránkách uvedla informace o omezení registrace do zákaznického konta osobám mladším 15 let a dále o možnosti registrace do jím provozovaného „Programu active beauty“ pouze pro osoby starší 16 let; určením pevných věkových hranic limitovala spotřebitele mladší 15 a 16 let v možnosti registrovat se do věrnostních programů a tím následně i využívat výhody a slevy, které z nich pro spotřebitele vyplývají.
Inspektoři, vedle specifického zaměření kontrol na oblast diskriminace, kontrolovali i ostatní ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a další právní předpisy.
Nejčastěji, ve 20 případech, prodávající neseznamovali spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy (§ 12), v 17 případech byly zjištěny nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje (§ 3) a ve 14 případech se jednalo o nevydání dokladu o zakoupení výrobků, ačkoli si o něj spotřebitel požádal nebo vydání dokladu bez potřebných náležitostí (§ 16). Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a jiných právních předpisů bylo zjištěno v menším rozsahu.
Uložená opatření a jejich struktura
Česká obchodní inspekce v 1. čtvrtletí 2021 pravomocně uložila v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním 1 pokutu ve výši 30 000 Kč, která se vztahuje ke kontrole zahájené již v roce 2019.
Dále v tomto období bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo celkem 22 pokut v celkové výši 122 500 Kč.
Pro porušení povinností stanovených právními předpisy byl uložen zákaz prodeje na 10 kusů výrobků v celkové hodnotě 2 900 Kč a zákaz používání na 3 kusy neověřených měřidel, která neodpovídala obecně závazným právním předpisům, technickým normám, jiným technickým předpisům, popřípadě schválenému typu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva