„Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky. Co se však změnilo, to je výrazný nárůst rizikových e-shopů, které často vznikají na opuštěných cz doménách s dobrou historií a nově slouží k jinému účelu, než byl původní záměr. Například nejfilm.cz, krajzlin.cz nebo eurorcrally.cz, což je doména, kterou používal spolek modelářů rádiově ovládaných modelů aut, posléze však doménu včas nezaplatil a tak o ni přišel, dnes je na webu nabídka bot od anonymního prodejce, nákup zde je však značně rizikový,“ říká ředitele ČOI Mojmír Bezecný.
„V tuto chvíli neexistuje žádný právní nástroj, jak by bylo možné okamžitě zablokovat vysoce rizikové podvodné stránky,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. „Podobný problém s podvodnými weby přitom řeší prakticky celá Evropa, ale s naprosto unikátním nápadem přicházejí firmy působící v Česku, které se prioritně věnují ochraně spotřebitelů na internetu a sami na vlastní zodpovědnost se rozhodli eliminovat tyto rizikové weby a využívat k tomu právě data České obchodní inspekce. Tato spolupráce dozorového orgánu s předním vyhledávačem a antivirovou firmou je světový unikát. Cíl je totiž společný – ochránit spotřebitele před internetovými podvody.“ dodává ministr.
ČOI v průběhu roku 2017 provedla v českých e-shopech celkem 1 085 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 952 případech, což je 87,7 %. Česká obchodní inspekce se při této kontrolní činnosti zaměřila především na plnění povinností, které vyplývají obchodníkům ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. Cílem kontrol bylo sledování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet a případná eliminace nežádoucího jednání, které má negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování.
Zatímco v roce 2015 a 2016 Česká obchodní inspekce zveřejnila ročně 4 rizikové e-shopy, v roce 2017 to bylo již 131 e-shopů, které považuje ČOI za rizikové především z důvodu nedodržování zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Tyto obchody mají často neznámé provozovatele. Nejedná se však o výčet všech existujících rizikových stránek. Doporučujeme spotřebitelům, aby nákup na e-shopu, který neznají, vždy dobře zvážili. Přehled rizikových e-shopů je zveřejněn zde www.coi.cz/rizikove, uvedený seznam přitom od února 2018 využívá nejpoužívanější vyhledávač v ČR Seznam.cz ke snížení pozice dotčených e-shopů ve výsledcích vlastního vyhledávání, dále návštěvníky nově varuje před webovými stránkami označenými Českou obchodní inspekcí jako rizikové i antivirus od společnosti ESET.
Česká obchodní inspekce také reagovala na podněty spotřebitelů, kterých bylo v roce 2017 podáno 5 937. Počet podnětů spotřebitelů v této oblasti nabídky a prodeje zboží je nejvyšší z celkového počtu podnětů, které spotřebitelé v jednotlivých segmentech obchodování na ČOI směřují.
Kontroly – e-shopy 2017 |
|||
Inspektorát |
Počet provedených kontrol |
Počet kontrol se zjištěním |
Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha |
123 |
95 |
77,2% |
Jihočeský a Vysočina |
140 |
135 |
96,4% |
Plzeňský a Karlovarský |
176 |
155 |
88,1% |
Ústecký a Liberecký |
138 |
117 |
84,8% |
Královéhradecký a Pardubický |
115 |
96 |
83,5% |
Jihomoravský a Zlínský |
169 |
147 |
87,0% |
Olomoucký a Moravskoslezský |
224 |
207 |
92,4% |
Celkem |
1 085 |
952 |
87,7% |
Zjištěná porušení právních předpisů
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele byl celkem porušen v 2 278 případech:
- v 592 případech obchodníci neinformovali o povinnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
- v 564 případech se prodejci dopustili klamavých obchodních praktik (§ 4 odst. 4 v návaznosti na ustanovení § 5 odst. 1, 2, 3)
- v 489 případech byla porušena informační povinnost prodávajícího o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
- v 306 případech došlo ke klamavému opomenutí (§4 odst. 4 v návaznosti na ustanovení § 5a odst. 1, 2)
- ve 135 případech bylo porušeno ustanovení, které vymezuje postup při reklamacích (§ 19 odst. 1 a 3)
Ve 44 případech bylo porušeno nařízení EU o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků. Ve 116 případech pak bylo zjištěno porušení ostatních právních předpisů.
Uložené sankce
Česká obchodní inspekce uložila v oblasti kontroly internetového obchodování v roce 2017 celkem 973 pokut v hodnotě 5 609 500 Kč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva