Vedle řady různých aktivit začala v roce 2015 SIRIRI v této zemi realizovat nový vzdělávací program Škola hrou ve Středoafrické republice, za který od ČRA letos získala cenu SDGs. V rámci programu, který spojuje využití moderních pedagogických metod s přípravou didaktických pomůcek v národním jazyce sango, již bylo vyškoleno přes 700 učitelů a středoafrickým školákům dodáno 10 250 slabikářů.
„Co byste řekli na to, kdyby se vaše děti učily číst ve škole v jazyce, kterému nerozumí? Ve většině středoafrických škol se přesně to děje. Děti se učí pouze ve francouzštině, přitom doma a ve svém okolí před nástupem do první třídy slyší jen mateřské nářečí sango. Kvalita výuky navíc není vysoká a učení je často založené jen na pasivním memorování. Chybí učebnice, pomůcky i příležitost k dalšímu vzdělávání učitelů. Není tedy divu, že více než polovina dětí se po ukončení prvního stupně základní školy číst prostě nenaučí,“ přibližuje hlavní motivaci programu ředitelka SIRIRI Terezie Imlaufová a dodává, že pro úspěch programu je klíčová změna přístupu učitelů, kteří by měli aktivitu při vyučování převést na děti a proměnit se z „předkladatelů mouder“ na „průvodce vzděláváním“.
Komenský ve středu Afriky
V letošním srpnu pořádala SIRIRI další kurzy pro středoafrické učitele. Metodika, kterou si osvojují, vychází z myšlenek J. A. Komenského a z principů moderní pedagogiky 21. století. Ve třídách vyškolených učitelů už tedy nezní dlouhé opakované texty v nesrozumitelném jazyce, které se děti učily dříve memorovat. Prostor dostává interaktivita, dialog a kreativita. Učitelé navíc mají nově k dispozici řadu pomůcek: slabikáře v rodném jazyce sango, sady písmenek, živou abecedu a některé třídy jsou vyzdobeny nástěnnými didaktickými kresbami, které se osvědčily jako alternativa k chybějícím učebnicím.
„Kresby jsou realizovány už v 50 třídách. Po půlroční práci se slabikářem umí číst 85 % dětí. Nadšeni z úspěchů jsou nejen učitelé, ale i rodiče žáků. Ti se tak začínají o to, co se v jejich škole děje, více zajímat. Na školení přijíždějí učitelé z velkých měst, ale i malých zapomenutých škol v buši. To, že se školí i učitelé z venkovských oblastí, považují za úspěch školní inspektoři, kteří pořádání kurzů podporují,“ přibližuje Terezie Imlaufová.
Protože v současné době přestává slabikář učitelům i dětem stačit, vytvořila SIRIRI také čítanku v sangu, v níž jsou zakomponovaná cvičení, která mají učiteli ukázat, jak žák textu porozuměl. Čítanka je navíc zpracována pro děti zábavnou formou. Na přípravě čítanky spolupracovali čeští výtvarníci David Böhm a Jiří Franta a také středoafričtí výtvarníci Didier Kassaï a Florent Kassaï.
„Na programu společnosti SIRIRI jsme ocenili, že na jeho přípravě spolupracovali i středoafričtí učitelé a odpovídá tak tomu, co středoafrické školství skutečně potřebuje. Zájem o něj navíc stoupá,“ přiblížil ředitel České rozvojové agentury Pavel Frelich důvody, kvůli nimž byl loni od ČRA tento program oceněn.
ČRA tuto organizaci v loňském roce navíc podpořila projektem zaměřeným na její profesionalizaci a posilování kapacit. V rámci projektu bude vytvořena metodika školení dobrovolníků a školení středoafrických učitelů dostane jasnější tvar. Vyškolení dobrovolníci budou díky akreditaci moci působit ve Středoafrické republice dlouhodobě, nabídnout větší podporu cílovým skupinám a nepřetržitě monitorovat běžící aktivity.
Další informace o aktivitách organizace SIRIRI ve Středoafrické republice najdete na webových stránkách www.siriri.org
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva