U těch nejstarších se svezete jako vaše babičky a dědečkové na dřevěných lavicích. O tomto víkendu vyrazí nostalgické vlaky hned na třech tratích.
Železniční muzeum v Lužné u Rakovníka vypraví nostalgický vlak v sobotu 13. června z Lužné u Rakovníka přes Rakovník a Křivoklát do Berouna a zpět pod mottem „Parním vlakem z muzea k Berounce“. Vlak vyjede z Lužné v 11:50 a z Rakovníka ve 12:25. Na trase zastaví ve většině stanic a do Berouna přijede ve 13:42. Zpáteční odjezd z Berouna je naplánovaný na 15:29, do Rakovníka vlak dorazí v 17:00 a v Lužné ukončí svou jízdu v 17:12.
V čele nostalgického vlaku se objeví lokomotiva 534.0323 přezdívaná pro své velké topeniště jako „Kremák“. Velké topeniště a kotel byl její výhodou při dopravě nákladních vlaků, pro které byl tento typ lokomotivy v roce 1923 zkonstruován. Naše lokomotiva však pochází až z poválečné výroby v letech 1945 až 1947, kdy lokomotivky Škoda a ČKD vyráběly vylepšený typ označovaný jako 534.03. Lokomotiva dosahuje maximální rychlost 60 km/h a její výkon je skoro 1 800 koňských sil. Souprava bude sestavena z historických osobních vagónů z 50. let minulého století.
Na neděli 14. června jsou pak připraveny vyhlídkové jízdy z muzea v Lužné u Rakovníka do Krupé.
Návrat Bobinky na Bechyňku
V Jihočeském kraji startuje nostalgická sezóna v sobotu 13. června a v neděli 14. června nasazením historické elektrické lokomotivy E 422.003 přezdívané „Bobinka“ na vybrané pravidelné osobní vlaky na první elektrifikované trati ve střední Evropě z Tábora do Bechyně, kterou vybudoval významný český elektrotechnik František Křižík. V době od 10:00 do 14:30 bude navíc v Bechyni remíza s modelovým kolejištěm.
„Bobinka“ byla vyrobena v polovině 50. let minulého století v lokomotivce Škoda, která tehdy nesla název Závody V. I. Lenina. Je určena pro u nás neobvyklou trakční soustavu 1 500 V, její rychlost je 50 km/h a výkon je necelých 500 koňských sil. Na Bechyňce jezdí se soupravou historických předválečných vozů německého původu.
Jízdy „Bobinky“ na pravidelných vlacích se budou opakovat o sobotách a nedělích po celou turistickou sezónu. Ve vlacích platí běžný tarif Českých drah.
Hrbatou a Semmeringem
Do Prahy se vrací její slavná parní lokomotiva 434.2186 „Čtyřkolák“, která si zahrála také v mnoha českých a zahraničních filmech. K železnici v Praze patří stejně jako Karlův most k Praze. Po tříleté opravě se lokomotiva znovu vrací do provozu. O nadcházejícím víkendu v sobotu a v neděli poveze historický vlak po tratích, kterým se přezdívá „Pražský Semmering“ a „Hrbatá“. Jedná se o okruh z pražského Smíchova Prokopským údolím do Rudné u Prahy, Hostivice a zpět na Smíchov. Vlak pojmenovaný „Párou Prahou“ pojede dvakrát denně.
Lokomotiva 434.2186 patří k našim nejstarším provozním strojům. Byla vyrobena v roce 1917 a vlaky tak tahá už více než 100 let. Její maximální rychlost je 60 km/h a výkon je přibližně 1 400 koňských sil. Souprava bude sestavena z historických dřevěných vagónů, kde se sedí na obyčejných dřevěných lavicích.
Další akce v rámci ČD nostalgie
Od července vyjedou na svou tradiční trať z Břeclavi do Lednice také motorové vozy M 131.1 přezdívané „Hurvínek“. Připraveny jsou i další jízdy historických vozidel v různých místech České republiky a po celou sezónu lze denně navštívit muzeum v Lužné u Rakovníka, kde se nachází řada zajímavých lokomotiv a vozů, od parních přes motorové až po elektrické.
Podrobnosti o programu ČD Nostalgie a provozu ČD Muzea Lužná u Rakovníka najdete na webové stránce ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva