České dráhy: Další řady vozidel čeká útlum provozu

13.02.2022 7:31 | Tisková zpráva

Modernizace vozidlového parku, nová pravidla údržby ECM od letošního léta a zavedení ETCS od 1. ledna 2025 na hlavních koridorech vedou k postupnému vyřazení neperspektivních vozových řad. České dráhy mají ve své Vizi 2030 plán vyřadit v této dekádě 900 starších vozidel.

České dráhy: Další řady vozidel čeká útlum provozu
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch, která jsou zastoupena malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní. Postupně vyřadíme 900 starších vozidel a nahradíme je moderními jednotkami a lokomotivami. Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku a díky tomu se zjednoduší údržba a opravy,“ říká Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Díky dodávce elektrických jednotek RegioPanter a následně Moravia začne útlum řady 242 přezdívané „plecháč“. Tento rok zmizí z čela regionálních osobních vlaků v Čechách a po dodání nových jednotek na jižní Moravu také v tomto regionu. Během dvou až tří let klesne jejich potřeba z přibližně 50 lokomotiv na několik málo posledních kusů. Podle současných plánů dojezdí do roku 2025 na rychlících linky R11 v úseku Plzeň – České Budějovice – Jihlava.

Stejný osud čeká starší elektrické jednotky řady 560 na jižní Moravě a řady 460 na střední a severní Moravě. I v tomto případě je ukončení jejich provozu spojeno s plánovanou obnovou vozidel na Moravě. Ukončení provozu všech starších pantografů se předpokládá do prvních měsíců roku 2024.

„V souvislosti se zahájením provozu pod dohledem ETCS od 1. ledna 2025 vyřadíme do konce roku 2024 také legendární řady 150.2 a 151, které jsou na konci své životnosti, a stejný osud čeká málo početnou řadu 371. Do té se z ekonomických důvodů nevyplatí instalovat ETCS. Naopak se rozroste počet Vectronů. V letošním roce nasadíme do provozu další desítku těchto lokomotiv, které jsme si v souladu s dlouhodobým plánem pronajali,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Letos a v dalších letech se o desítky kusů sníží také počet provozovaných vozidel řad 810 a 814. Řada z těchto motorových vozů a jednotek bude nahrazena vhodnými vozidly zakoupenými v zahraničí, např. Stadler RS 1, nebo novými motorovými jednotkami PESA. Přesto zůstanou tyto řady v provozu po celou stávající dekádu. Do roku 2024 dojde také k útlumu řad 163 a 162 bez WTB, což souvisí i s plánovanou konverzí stejnosměrné trakční soustavy na střídavou. Vzhledově stejné řady 162 WTB, 362 a 362 WTB (pozn. vozidla s WTB mohou být v provozu s řídicími vozy souprav push-pull) však zůstanou v provozu i po roce 2030.

Všechna zbytná a z provozu osobní dopravy vyřazená vozidla budou nabídnuta k prodeji, v případě nezájmu o jejich odkup pak zamíří k fyzické likvidaci.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů i stavbu vysokorychlostních tratí

10:17 Úřad vlády: Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů i stavbu vysokorychlostních tratí

Ve čtvrtek 21. listopadu 2024 se ve Strakově akademii konalo již sedmé zasedání Vládního výboru pro …