Ztráty na příjmech železničního sektoru v Evropské unii (EU27) související s pandemií COVID-19 činily v letech 2020–2021 celkem 50 miliard eur (cca 1,2 bilionu Kč).
- Za rok 2020 činily ztráty přibližně 27 miliard EUR (cca 657 miliard Kč).
- Za rok 2021 činily ztráty přibližně 23 miliard EUR (cca 560 miliard Kč).
Celkově se za poslední dva roky kvůli pandemii COVID-19 ocitlo ve ztrátě nejméně 33 % obratu:
- Ztráta více než 46 miliard EUR (cca 1,1 bilionu Kč) v osobní dopravě (–41 % v roce 2020 a –36 % v roce 2021),
- Ztráta téměř 4 miliardy EUR (cca 97 miliard Kč) v nákladní dopravě (–12 % v roce 2020 a –10 % v roce 2021).
Každá ze součástí železničního systému však byla ovlivněna velmi odlišným způsobem.
Osobní doprava
Osobní dopravu nejvíce zasáhla extrémně slabá „zimní sezóna“ (od listopadu 2020 do dubna 2021), a to přibližně
- –50 % na výnosech (€),
- –60 % v objemech (osobokilometrech),
s relativně lepší „letní sezónou“ (květen 2021 až říjen 2021)
- –25 % ve výnosech (€),
- –30 % v objemech (osobokilometrech).
Další zimní sezóna začíná opět poklesem v listopadu až prosinci 2021, který je však méně závažný než v roce 2020 (prosinec 2021: –28 % výnosy / –35 % objemy).
Nákladní doprava
Po lednovém propadu (2021) stagnovaly ztráty z nákladní dopravy až do října 2021 na přibližně –10 % (ve srovnání s rokem 2019).
Stejně jako v roce 2020 se i ke konci roku 2021 objevuje vzestup s téměř „návratem k normálu“.
Ve své poslední studii se CERu podařilo shromáždit data o objemech přepravovaných nákladů spolu s údaji o tržbách za celé období pandemie. V nákladní dopravě kolísání objemu a příjmů vysoce koreluje. Průměrné objemové ztráty se pohybují kolem –10 % (–12 % v roce 2020 / –9 % v roce 2021).
Infrastruktura
Zatímco počty cestujících (v osobokilometrech) a objemy nákladu (v tunokilometrech) klesly, rozsah dopravy (ve vlakokilometrech) se podle všeho vrátil k normálu.
Příjmy z infrastruktury se však i nadále pohybují v červených číslech a trvale zaostávají za objemy.
Čísla skrývají i významné rozdíly mezi zeměmi, které jsou následkem nedostatečné kompenzace za snížení poplatků za přístup k infrastruktuře, taktéž související s COVIDem.
Nedostatečná kompenzace za snížení poplatků za přístup k infrastruktuře a neuspokojivá podpora provozu mohou střednědobě a dlouhodobě ohrozit jak kapacitu údržby provozovatelů infrastruktury, tak i investiční schopnost všech zúčastněných stran.
Na železničním summitu 17. května 2021 předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová zdůraznila, „jak je důležité, aby byl železniční sektor COVIDem-19 posílen a že Evropa teď potřebuje železnici k dosažení cílů Zelené dohody více, než kdy jindy“.
Výkonný ředitel CERu Alberto Mazzola uvedl: „Covidová krize měla v loňském roce na železnici velký dopad. V roce 2021 se výnosy oproti roku 2019 snížily o 33 %. Na konci roku 2021 se členům CERu podařilo obnovit stejný počet vlaků jako v roce 2019, avšak se sníženým počtem cestujících (pokles o 35 %). Členové CERu tedy pokračovali v poskytování služeb i v letech 2020 a 2021, čímž prokázali odolnost železničního systému a také dokázali udržet přepravu cestujících i zboží po Evropě v pohybu. Výše ztrát na příjmech ze železniční dopravy v EU27 však dosáhla alarmující úrovně 50 miliard EUR. Pokud se toto nebude řešit, budou následky dlouhodobé.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Tisková zpráva