Přepravy souvisejí s plánovanými hlavními vyvazovacími opravami vlaků v opravnách ÖBB ve Vídni. Každý ze sedmero railjetů Českých drah má už najeto okolo 2,4 milionu kilometrů, a proto procházejí plánovanou velkou údržbou.
„Bezpečnost a dobrý technický stav našich vozidel má prioritu. Týká se to také netrakčních jednotek railjet. Každá z nich má najeto už okolo 2,4 milionu kilometrů a podle požadavků výrobce a našich předpisů pak musí projít prohlídkou, kterou lze zjednodušeně označit jako hlavní vyvazovací opravu. Má preventivní charakter, jako když jedete s vlastním autem do servisu po výrobcem stanoveném počtu kilometrů, a provádí se při ní předem plánované prohlídky, opravy a výměna stanovených komponentů,“ vysvětluje Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Velké prohlídky railjetů se provádějí po najetí každých 1,2 milionu kilometrů. V současné době se tedy jedná už o druhou prohlídku, kterou označují České dráhy jako opravu R3, dříve označovanou jako hlavní opravu, a výrobce Siemens Mobility ji má označenou jako opravu IW6. Tyto velké prohlídky a opravy provádějí pro České dráhy dílny ÖBB Technisches Services (TS) Wien Simmering. V dílnách se servisují také všechny rakouské railjety, takže mají velké zkušenosti a jsou perfektně vybavené pro sériové opravy a údržbu netrakčních jednotek a osobních vozů. Opravou R3 / IW6 tam prošly už čtyři jednotky (003, 004, 002 a 001). Pátá jednotka (005) se z opravy vrací v pátek 22. ledna a hned v sobotu 23. ledna odjede do dílen šestý railjet. Během 1. čtvrtletí letošního roku bude do dílen přistavena také poslední sedmá jednotka.
Neobvyklá souprava mezi Břeclaví a Prahou
Netrakční jednotky railjet ČD jsou do a z dílen přepravovány mezi Břeclaví a Prahou spojené s pravidelným vlakem, mezi Břeclaví a vídeňskými dílnami jako samostatný vlak. Dnes (22. ledna) tak pojedou na vlaku rj 372 Břeclav (20:07) – Praha (23:15) dvě jednotky railjet. V čele bude souprava určená pro cestující, následuje lokomotiva a za ní druhá uzavřená jednotka, která se vrací z vídeňských dílen. V sobotu odpoledne 23. ledna pak pojede podobný vlak z Prahy do Břeclavi. Jednotka do dílen bude přepravena na vlaku rj 373 Praha (16:44) – Břeclav (19:52), tentokrát však bude v čele lokomotiva Taurus, následovat bude jednotka railjet pro cestující a za ní druhá uzamčená jednotka, která směřuje do dílen. V obou případech bude mít celá souprava délku přibližně 390 metrů a hmotnost více než 900 tun.
Co čeká railjet v dílnách?
Při opravě stupně R3 / IW6 se na jednotkách railjet provádí rozpojení celé jednotky na jednotlivé vozy, vyvázání a demontáž podvozků, probíhá kontrola celistvých kol – monobloků. Dle potřeby se provádí jejich výměna nebo reprofilace jízdní plochy. Stejně se provádí kontrola, případně reprofilace činné (brzdné) plochy nebo přímo výměna brzdových kotoučů. Samozřejmostí je kontrola stavu náprav, ať už defektoskopickou, nebo rozměrovou zkouškou.
Dále se provádí kontrola a oprava jednotlivých konstrukčních celků podle předpisu výrobce. Vysoký důraz je kladen na kontrolu, případně výměnu mezivozových spřáhel. Kontrole a případné opravě se nevyhnou ani celky jako klimatizace nebo nástupní dveře. Výrobcem předepsané díly konstrukčních celků se zcela vymění za nové.
Na závěr celé opravy a před předáním zpět Českým drahám podstupují jednotky railjet zkušební jízdu v rozsahu stanoveném výrobcem. Souprava při ní musí dosáhnout rychlost o 10 % vyšší než je výrobcem udávaná maximální provozní rychlost, která je u railjeů 230 km/h. Tyto netrakční jednotky jsou tak s dvojicí Taurusů ČD u českých dopravců v současnosti vozidly s nejvyšší dosaženou rychlostí, která je při zkouškách nejméně 253 km/h. Při zkušební jízdě se mimo jiné kontroluje činnost zabezpečovacích zařízení, celková těsnost skříně a také se provádí zábrzdné zkoušky (zkoušky správné činnosti brzdy).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva