České dráhy: Legendární lokomotivy v čele posledních šesti denních vlaků

01.05.2022 7:34 | Tisková zpráva

Poslední tři páry denních spojů na našem území dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350, známé pod přezdívkami ‚gorila‘ nebo ‚krysa‘.

České dráhy: Legendární lokomotivy v čele posledních šesti denních vlaků
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Dopravovaly legendární transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.

„Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko. Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu jako ‚gorila‘ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako ‚krysa‘, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních vlacích si lze užít cestu s legendární ‚gorilou‘ a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, např. do Olomouce nebo Prahy.

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa. V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný. Dodnes je považována za jednu z našich nejhezčích lokomotiv.

‚Gorily‘ s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým legendární ‚gorilou‘ či chcete-li ‚krysou‘. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s nebo za legendární lokomotivou.

Vlaky, pravidelně dopravované řadou 350 (jízdní řád 2022)

  • EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava – Břeclav (6:07) – Brno hl.n. (6:38) – Praha hl.n. (9:42)
  • EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl.n. (19:12) – Brno hl.n. (22:20) – Břeclav (22:52) – Bratislava
  • EC 220 Valašský expres Žilina – Vsetín (8:53) – Val. Meziříčí (9:11) – Olomouc (10:03) – Praha hl.n. (12:52)
  • EC 221 Valašský expres Praha hl.n. (15:02) – Olomouc (17:51) – Val. Meziříčí (18:44) – Vsetín (19:03) – Žilina
  • EC 130 Báthory Budapest – Břeclav (12:10) – Přerov (13:13) – Ostrava hl.n. (14:07) – Warszawa – Terespol
  • EC 131 Báthory Terespol – Warszawa – Ostrava hl.n. (13:52) – Přerov (14:45) – Břeclav (15:45) – Budapest

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

Jak navrátit důvěru lidem ve stát?

Jestli vám rozumím správě, za poklesem důvěry lidí ve stát vidíte působení této vlády. Podle mě je teda problém mnohem hlubší a přesahuje tuto jednu vládu, ale spíš by mě zajímalo, jak budete chtít tuto důvěru obnovit? A divíte se, že lidí státu nevěří, když se většina z nás má stále hůř, i když řád...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Nové lávky v turistických oblastech severních Čech

19:28 Lesy ČR: Nové lávky v turistických oblastech severních Čech

Lávku s nosnou ocelovou konstrukcí a dubovým zábradlím instalovaly za 311 tisíc korun Lesy České rep…