České dráhy: Na koleje se vrací tradiční spojení Berlín – Praha – Vídeň Vindobona

16.06.2020 10:02 | Zprávy

Po několikaleté přestávce se v úterý 16. června vrací na české tratě tradiční přímé spojení Berlína, Prahy a Vídně pod názvem Vindobona. Nový vlak pojede v Rakousku až do Štýrského Hradce (Grazu) a nabídne i přímé spojení bez přestupu z Brna do Drážďan a Berlína nebo z Ústí nad Labem do Vídně a štýrské metropole.

České dráhy: Na koleje se vrací tradiční spojení Berlín – Praha – Vídeň Vindobona
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„Ve spolupráci s našimi partnery z ÖBB v Rakousku a DB v Německu se nám podařilo dojednat obnovení tradičního přímého spojení našich metropolí. Českým drahám připadl úkol zajistit soupravu pro celý projekt. Půjde o nasazení jednotky Railjet, která na tomto vlaku urazí vzdálenost skoro 1 000 kilometrů a cestujícím nabídne komfortní a rychlé cestování. Trasu mezi Berlínem a Vídní nyní urazí za přibližně 8,5 hodiny a nabídne také našim občanům přímé a komfortní spojení bez přestupu, například z Brna do Berlína dorazí za 7 a čtvrt hodiny nebo z Ústí nad Labem do Vídně za 5 a půl hodiny,“ říká generální ředitel Českých drah Václav Nebeský a dodává: „Našich sedm souprav bude nyní jezdit nejen do Rakouska a na Slovensko, ale nově také do Německa. Naše rozhodnutí nakoupit až 20 dalších moderních vlaků pro dálkovou dopravu dalším logickým krokem, jak nabízet a dále rozšiřovat rychlé a komfortní železniční spojení Prahy s evropskými velkoměsty.“

Obnovená Vindobona vyjede poprvé na svou celou plánovanou trasu z Berlína i ze Štýrského Hradce v úterý 16. června. Z Berlína nabídne první ranní spojení do Prahy, Vídně a Štýrského Hradce s odjezdem v 6:17. Do Prahy přijde v 10:31, do Vídně ve 14:49 a do Štýrského Hradce v 17:33. V opačném směru půjde o poslední spojení do Berlína. Vlak vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, z Vídně ve 13:10, pražské hlavní nádraží opustí v 17:32 a na berlínské hlavní nádraží přijede ve 21:54.

Vlak nabídne také nové možnosti rychlého a pohodlného cestování bez přestupu například z Brna do Drážďan (5 1 hodiny) a Berlína (7 1 hodiny) nebo z Ústí nad Labem do Brna nebo do Rakouska (do Brna 4 hodiny, do Vídně 5 1 hodiny, do Štýrského Hradce 8 1 hodiny).

„Kromě rychlého a přímého spojení několika významných hospodářských center naší republiky s Německem a Rakouskem nabídne obnovená Vindobona z Berlína do Vídně a Štýrského Hradce také vysoký standard cestování a služeb. Jsou to klimatizovaný interiér, restaurační vůz, servírování jídel na místa cestujících, business class pro nejnáročnější zákazníky, místa pro osoby na vozíku i cestující s dětmi, pro které je připraveno dětské kino, místa na uložení kočárků nebo přebalovací stůl, Wi-Fi a řadu dalších služeb. Railjety tak otevírají Českým drahám a našim cestujícím dveře do Evropy,“ říká k obnovení spoje Berlín – Praha – Vídeň Jiří Ješeta, obchodní náměstek generálního ředitele Českých drah.

Vindobona: Tradice od roku 1957

Rychlé spojení Prahy, Berlína a Vídně zavedly železnice v roce 1957. Vlak měl charakter západoevropské sítě TransEuropExpress, i když ve východní Evropě nemohl dosahovat rychlosti ani komfortu obvyklého na západ od Československa. Přesto ve srovnání s ostatními spoji byl podstatně rychlejší a pohodlnější.

Od počátku až do roku 1979 se na Vindoboně střídaly motorové jednotky a vozy ČSD, DR a ÖBB, například legendární německé motorové jednotky „Létajících vlaků“, rakouský „Blauer Blitz“ (Modrý blesk), dva typy jednotek GANZ v barvách ČSD nebo motorové vozy M 296.1 z Vagónky ve Studénce. Skutečnou legendou pak byly elegantní soupravy DR řady SVT 175, které v roce 1979 ukončily éru motorových jednotek na Vindoboně. Od roku 1979 jezdily na vlaku klasické rychlíkové vozy.

Od zavedení v roce 1957 až do začátku 90. let jezdila Vindobona po trase Berlín – Drážďany – Praha – Tábor – České Velenice – Vídeň. Celou trať dlouhou přibližně 735 kilometrů projížděla několik desetiletí za přibližně 12 hodin. V roce 1992 byla mezi Prahou a Vídní převedena na trať přes Havlíčkův Brod a Brno a později s postupující modernizací 1. železničního koridoru přes Pardubice a Českou Třebovou. V té době se také cestovní čas Vindobony začal výrazněji zkracovat.

Její souprava byla od počátku 90. let sestavena z moderních komfortních vozů a od roku 1993 patřila mezi naše první vlaky evropské komfortní sítě EuroCity. V dalších letech byla trasa Vindobony prodloužena až do Hamburku či Villachu. V roce 2014 s nasazením vlaků railjet na trasu Praha – Vídeň – Štýrský Hradec byl provoz přímého vlaku Vindobona v relaci Berlín – Praha – Vídeň ukončen.

České dráhy se k tradičnímu názvu Vindobona vrátily loni při přejmenování dálkových linek. Od jízdního řádu 2019 tak znovu nesou spoje mezi Prahou a Vídní pojmenování Vindobona a letos v létě se pod tímto názvem vrací na koleje i tradiční spojení Berlína, Prahy a Vídně.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Národní památkový ústav: Zúčastněte se soutěže Mladí fotografují památky 2025

22:03 Národní památkový ústav: Zúčastněte se soutěže Mladí fotografují památky 2025

Dovolujeme si upozornit na soutěž Mladí fotografují památky 2025, kterou organizuje Sdružení histori…