České dráhy zůstanou do roku 2025 hlavním železničním dopravcem v Moravskoslezském kraji

23.03.2019 11:44 | Zprávy

Národní dopravce obhájil pozici z minulých let a bude nadále majoritním dopravcem v železniční regionální dopravě v Moravskoslezském kraji. Na základě přímého zadání jsou s Českými drahami postupně uzavírány smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti kraje v letech 2020 až 2025. V rámci spolupráce s objednatelem dojde k další modernizaci vozidlového parku.

České dráhy zůstanou do roku 2025 hlavním železničním dopravcem v Moravskoslezském kraji
Foto: red
Popisek: ČD - logo

České dráhy budou v grafikonu 2019/20 provozovat regionální železniční dopravu na celkem 569 kilometrech železničních tratí kraje s výkonem 7,150 mil. vlakokilometrů (vlkm). V jízdním řádu 2020/2021 pak výkon naroste na 7,277 mil. vlkm.

„Tam, kde jezdí vozidla pořízená s přispěním Regionálního operačního programu, běží dál současná smlouva. Podepsaný už máme také kontrakt na trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí / Franštát pod Radhoštěm, pro kterou nakoupíme nové jednotky push-pull a využijeme na ně dotaci z Operačního programu Doprava. Výrobce těchto nových patrových jednotek jsme již vybrali,“ upřesňuje postup uzavírání kontraktů předseda představenstva a generální ředitel ČD, a.s., Miroslav Kupec a pokračuje: „Dnes jsme s panem hejtmanem podepsali takzvanou velkou smlouvu, která zahrnuje většinu tratí v kraji. Jako poslední nás v nejbližší době čeká ještě podpis tzv. malé smlouvy pro zbývající výkony na tratích 270 Suchdol nad Odrou – Bohumín a 320 Bohumín – Čadca.“

Přehled smluv na závazkovou dopravu v kraji

  • Na tratích s již nasazenými vozidly zakoupenými s přispěním Regionálního operačního programu pokračuje nynější smlouva do roku 2025 pro vozidla ř. 471 a do roku 2027 pro vozidla ř. 650.
  • V souvislosti s nasazením jednotek push-pull na trati 323 (linka S6 Ostrava hl.n. – Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm město, na jejichž nákup bude využita dotace z programu OPD II, byla uzavřena smlouva 27. září 2018.
  • Na většinu zbývajících tratí v MSK byla podepsána tzv. velká smlouva 22. března 2019.
  • Pro zbývající výkony na trati 270 (dopravní výkony vyjma linek S2 Ostrava - Svinov – Bohumín; S3 Bohumín – Suchdol nad Odrou a S4 Mošnov, Ostrava Airport – Bohumín) a 320 (dopravní výkony vyjma linky S2 Bohumín – Mosty u Jablunkova zastávka) v územní působnosti Moravskoslezského kraje, tedy mimo vozidel ROP bude uzavřena tzv. malá smlouva v nejbližší době.

Nová a modernizovaná vozidla

Na trati 323, lince S6 Ostrava hl.n. – Frenštát pod Radhoštěm budou ještě před plánovanou elektrizací tratě nasazeny během roku 2021 moderní nízkopodlažní a klimatizované soupravy push-pull. „Po dohodě s Moravskoslezským krajem jsme vybrali pro trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm koncept netrakčních patrových jednotek push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrizaci tratě. Koncept push-pull od společnosti Škoda Transportation bude vycházet z nových vozů vyvinutých pro německé železnice pro provoz na vysokorychlostní trati Norimberk – Mnichov. Budou tak splňovat nejnovější nároky na bezpečnost a komfort při cestování,“ popisuje nová vozidla Miroslav Kupec. Patrové soupravy jsou mimo jiné uzpůsobené pro přepravu až třiceti jízdních kol. Pět vratných souprav push-pull budou do zavedení elektrického provozu zajišťovat modernizované motorové lokomotivy řady 750.7. Investice ČD do tohoto záměru s výrazným přispěním z programu OPD II je schválena a před vlastní realizací.

Pro menší regionální tratě je připravována modernizace starších motorových vozů ř. 809 a 810. Kompletní renovace zahrnuje zejména dosazení klimatizace, nových sedadel, USB zásuvek, Wi-Fi, LCD panelů atd.

V přípravě je také řešení financování vozidel na linky R61 a S1 z Opavy přes Ostravu do Českého Těšína. Jedná se konkrétně o devět elektrických nízkopodlažních jednotek s minimální kapacitou 240 sedících cestujících, které budou splňovat požadavky na moderní regionální vozidla.

Novinky a aktivity ROC ČD Ostrava

V rámci spolupráce Českých drah a společnosti KODIS připravujeme nové způsoby bezkontaktního odbavení cestujících u našich nových vozidel (push-pull a EJ 240). V jednání jsou i nové přímé vlaky ze Štramberku do Ostravy a zpět vedené motorovými vozy ř. 842.

„Aktivity Regionálního obchodního centra ČD Ostrava tím ale nekončí. Pro cestující letos chystáme zvláštní vlaky na otevírání turistické sezóny v Hradci nad Moravicí, cyklovlak na cykloturistickou akci Bílý kámen, tradiční parní jízdy na Dny Karviné i Regionální den železnice. Součástí smluv o zajištění dopravní obslužnosti jsou i zvláštní vlaky pro účastníky oblíbených festivalů Colours of Ostrava a Beats for Love. Nedílnou součásti aktivit ČD je i provozování pravidelných vlaků na letiště v Mošnově, kam budou zavedeny i zvláštní vlaky během Dnů NATO,“ vyjmenovává chystané akce Miroslav Klich, ředitel Regionálního obchodního centra Ostrava.

Infrastruktura SŽDC

V současné době vrcholí stavební práce SŽDC na koridoru Český Těšín – Dětmarovice s návazností na trať 321 Český Těšín – Ostrava-Svinov. Na trati 321 bude v roce 2020 zprovozněna nová zastávka Ostrava-Zábřeh, která zajistí komfortní dostupnost železnice obyvatelům této oblasti, včetně zajištění odbavení v osobní pokladně ČD. Ve stanici Ostrava hl.n. pokračuje modernizace vestibulu, kde po již realizovaném dosazení výtahů budou nainstalovány eskalátory umožňující jízdu do všech podlaží. V příštím roce by měly být zahájeny práce na modernizaci vestibulu stanice Havířov, které přinesou nové odbavovací prostory pro naše zákazníky v regionálně dopravě. Zrekonstruovány budou rovněž přednádražní prostory. Dále byla započata jednání k modernizaci uzlu Ostrava a k modernizaci nejvytíženější jednokolejné regionální tratě 323 – zdvoukolejnění do Frýdku Místku a elektrifikace minimálně do Frýdlantu nad Ostravicí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Jste pro zrušení senátu?

Mám dotaz k vaší kritice toho, jak senát pracuje. Myslíte, že je opravdu užitečný? A kdyby ANO získalo v senátu i ve sněmovně většinu, zrušili byste senát?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Balíkovna přináší novinky a tipy pro pohodové vánoční nakupování

20:11 Česká pošta: Balíkovna přináší novinky a tipy pro pohodové vánoční nakupování

Předvánoční nákupní sezóna je v plném proudu a Balíkovna se proto rozhodla nabídnout klientům další …