„Datová žurnalistika je trendem poslední doby a jsem rád, že se Český rozhlas na tomto poli připojuje k předním světovým médiím, která se tímto směrem vydala. Od této spolupráce si slibujeme další prohloubení veřejné služby v oblasti zpravodajství a aktuální publicistiky. Díky datové žurnalistice chceme posílit vlastní zpravodajskou agendu a také prohloubit propojení rozhlasového vysílání se zpravodajským webem zpravy.rozhlas.cz, kam budeme umísťovat komplexní analýzy, grafy a vizualizace,“ řekl Tomáš Pancíř, ředitel Centra zpravodajství.
Datová žurnalistika již přispěla k rozšíření rozhlasového zpravodajství analýzami kandidátek v komunálních volbách. Na webu Českého rozhlasu je k dispozici interaktivní mapa, která ukazuje kandidátky ve všech obcích České republiky. Nabízí i jednoduchý přehled toho, jaká je v jednotlivých obcích a městech konkurence, tedy kolik kandidátů připadá na jeden mandát, a jaké je rozložení kandidátů podle pohlaví, titulu a povolání.
Datoví novináři studují volně dostupná digitální data a získávají i data od úřadů státní správy a samosprávy či od firem s majetkovou účastí státu. Pomocí počítačové analýzy, statistiky a vizualizací hledají v datech zajímavé i důležité informace, příběhy a souvislosti. Předávají je pak jako podklady redakcím, nebo s jejich pomocí sami vytváří zpravodajské příspěvky.
S Českým rozhlasem začal spolupracovat tým tří datových novinářů a jednoho programátora. Jan Boček, Jan Cibulka, Petr Kočí a Marcel Šulek dříve pracovali pro vydavatelství Economia. V roce 2013 získali Novinářskou cenu za profesionální on-line žurnalistiku a také cenu českého internetu Křišťálová lupa za obsahovou inspiraci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas