K meziměsíčnímu růstu ekonomického sentimentu mezi podnikateli došlo zejména vlivem zvýšení důvěry ve vybraných odvětvích služeb, kde se výrazně zvýšil podíl podnikatelů očekávajících v období příštích tří měsíců zvýšení poptávky po službách. Rovněž ve stavebnictví se důvěra výrazněji zvýšila, v průmyslu se zvýšila mírně a v obchodě naopak ve srovnání s lednem poklesla.
„K únorovému růstu důvěry přispěla kromě zvýšených očekávání zaměstnanosti ve stavebnictví v souvislosti s nadcházející stavební sezónou i výrazně vyšší očekávaná poptávka ve vybraných odvětvích služeb. Pozitivní vliv měly také snižující se zásoby v průmyslu,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Mírné zvýšení důvěry spotřebitelů v únoru souvisí především s poklesem počtu domácností, které se v příštích dvanácti měsících obávají zhoršení celkové hospodářské situace v České republice.
„Přestože spotřebitelé jsou v únoru ve srovnání s předešlým měsícem méně pesimističtí v otázce vývoje celkové hospodářské situace v následujících dvanácti měsících, mnohem hůře než v lednu hodnotí svoji současnou finanční situaci, která je z jejich pohledu horší než v předchozích dvanácti měsících. V kombinaci se stále rekordně vysokými obavami z růstu cen tak domácnosti očekávají, že budou muset více spořit a omezit velké nákupy,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů ZDE.
Podrobné časové řady sald jednotlivých ukazatelů, sald a bazických indexů indikátorů důvěry dle odvětví jsou k dispozici ZDE
Konjunkturální a spotřebitelské průzkumy jsou spolufinancovány granty Evropské komise DG ECFIN. Více informací ZDE.
Evropské databáze najdete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva