Český telekomunikační úřad: Monitorovací zpráva 11/2020

06.12.2020 20:18 | Zprávy

V listopadové monitorovací zprávě informujeme o soudním rozsudku, který se týká sporu o délku uzavření první smlouvy pro službu přístupu k internetu. Dalšími tématy je pravidelné čtvrtletní shrnutí stížností a dotazů spotřebitelů a proběhlé kontroly u operátorů i České pošty.

Český telekomunikační úřad: Monitorovací zpráva 11/2020
Foto: ČTÚ
Popisek: ČTÚ

 Říjnový rozsudek Městského soudu v Praze potvrdil výklad § 63 odst. 7 zákona o elektronických komunikacích zastávaný ČTÚ, podle kterého nesmí být první smlouva týkající se služby pro přístup k?internetu uzavřena na delší dobu určitou, než je 24 měsíců. Městský soud v?Praze potvrdil správní žalobou napadené rozhodnutí ČTÚ, neboť se s?ním i s jeho odůvodněním ztotožnil. Úřad tedy upozorňuje, že bude i nadále nahlížet na uzavírání prvních smluv pro služby elektronických komunikací na dobu určitou s dobou trvání delší než 24 měsíců jako na protiprávní jednání, které bude postihováno v souladu se zákonem.

ČTÚ provedl kontrolu promítnutí změn, které přinesla novela zákona o elektronických komunikacích, do smluvních podmínek operátorů. Kontrolováni byli tři hlavní poskytovatelé služeb elektronických komunikací a 27 vybraných virtuálních. Nejčastějším nedostatkem, a to u více než poloviny subjektů, bylo nepromítnutí snížení výše úhrady za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. V těchto případech bude ČTÚ zahajovat přestupková řízení spojená s řízením o uložení povinnosti ke změně smluvních podmínek.

ČTÚ provedl také kontroly dodávání poštovních zásilek v režimu D+1 v souladu s ustanovením § 3 odst. 2 písm. d) zákona o poštovních službách. Celkem bylo zkontrolováno 77 dodejen České pošty, s.p. v rámci celé České republiky. Nedostatky byly zjištěny u 18 provozoven. V současné době běží lhůty k podání námitek proti kontrolním zjištěním.

Za III. čtvrtletí 2020 narostl počet stížností spadající do oblasti zákona o ochraně spotřebitele. Ti se na ČTÚ obracejí nejčastěji v situacích, kdy považují prezentaci nabízených služeb za nepřesnou, zavádějící nebo klamavou. Celkově pak ČTÚ za III. čtvrtletí 2020 evidoval 511 stížností. Na ČTÚ se stále obracejí i firemní zákazníci, kteří se mylně domnívají, že snížení, resp. zákaz uplatnění sankcí za předčasné ukončení smlouvy (dle § 63 odst. 1 písm. p) bod 1. zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, ve verzi od 1. 4. 2020), se díky novému § 63 odst. 13 téhož zákona týká všech účastníků bez rozdílu. Uvedená změna se ale netýká firemních zákazníků, nýbrž pouze spotřebitelů a podnikajících fyzických osob, jak jsme již informovali např. v květnové monitorovací zprávě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V Temelíně vyměnili zařízení, které vyrábí elektřinu pro desetinu České republiky

13:28 ČEZ: V Temelíně vyměnili zařízení, které vyrábí elektřinu pro desetinu České republiky

Od roku 2019 vyrobil 42,8 TWh bezemisní elektřiny a ušetřil vypuštění téměř 35 miliónů tun CO2. Teď …