Cestovní kanceláře a agentury – nejvíc vad v reklamacích

31.10.2014 19:55 | Zprávy

Výsledky kontrol cestovních kanceláří a agentur ve 3. čtvrtletí potvrdily, že jejich provozovatelé mají problémy nejčastěji s poskytováním informací o právech spotřebitelů vyplývajících z vadného plnění a také s vyřizováním reklamací.

Cestovní kanceláře a agentury – nejvíc vad v reklamacích
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Tyto nedostatky představovaly více než polovinu zjištění inspektorů ČOI. Z celkem 74 kontrolovaných porušila jednu či více povinností stanovených právními předpisy plná třetina subjektů. Ve sledovaném období bylo pravomocně uloženo celkem 27 pokut v celkové hodnotě 292 000 Kč. „Pozitivním zjištěním je, že se naši inspektoři setkávali v menším rozsahu než v předchozím období s porušením informačních povinnosti o ceně nabízených služeb. Vzhledem k přetrvávajícím problémům s reklamacemi, a to jak s informačními povinnostmi, tak i s jejich vyřizováním, budou podnikatelé v cestovním ruchu i nadále pod průběžnou kontrolou,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

V období od 1. 7. do 30. 9. 2014 bylo v rámci kontrolní akce celkem provedeno 74 kontrol, při nichž byly ověřovány podmínky poskytování služeb spotřebitelům ze strany cestovních kanceláří a cestovních agentur. Zvláštní důraz byl nadále kladen na dodržování zákazu používání nekalých obchodních praktik a plnění dalších povinností, vyplývajících prodávajícím z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.) a zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu (zák. č. 159/1999 Sb.), 

Výsledky kontrol CK a CA – 3. čtvrtletí 2014

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

Středočeský a Hl. město Praha

11

5

45,5 %

Jihočeský a Vysočina

13

5

38,5 %

Plzeňský a Karlovarský

9

1

11,1 %

Ústecký a Liberecký

11

4

36,4 %

Královéhradecký a Pardubický

7

4

57,1 %

Jihomoravský a Zlínský

16

4

25,0 %

Moravskoslezský a Olomoucký

7

2

28,6 %

Celkem

74

25

33,8 %

Z celkového počtu 74 kontrol, provedených v průběhu 3. čtvrtletí, zjistili inspektoři porušení obecně závazných právních předpisů při 25 kontrolách, tj. v 33,8 %. Ve stejném období přijala Česká obchodní inspekce celkem 74 podání spotřebitelů, ve většině případů nespokojených se způsobem vyřízení reklamace. Pokud však prodávající splní všechny formální náležitosti, tj. přijme reklamaci a vyřídí ji do 30 dnů, resp. řádně odůvodní své rozhodnutí o zamítnutí reklamace, nemá Česká obchodní inspekce důvod k postihu. Porušení povinností stanovených předpisy v kontrolní pravomoci ČOI zjistili inspektoři cca v 10 % šetřených podání. Klient nespokojený s rozhodnutím poskytovatele služby, například s nabídnutým odškodněním nebo se zamítnutím reklamace, se však může domáhat svých nároků soudní cestou. 

Zjištěná porušení, uložená opatření a sankce

Porušení zákona o ochraně spotřebitele:

porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo ve sledovaném období opět nejčastěji zjišťováno při poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění dle § 13 zákona (o reklamaci) – 12 případů (37,5 %). Jedním z těchto nedostatků bylo zjištění, že si někteří poskytovatelé služeb cestovního ruchu svévolně prodloužili lhůtu k vyřízení reklamace až na 90 dnů

formální náležitosti reklamačního řízení porušilo celkem 6 kontrolovaných subjektů (18, 8 %)

porušení zákazu užití nekalých obchodních praktik bylo zjištěno v 5 případech (15,7 %).  Kromě neposkytnutí řádných informací o podmínkách zájezdu a souvisejících službách byly v jednom případě poskytnuty spotřebiteli rovněž zavádějící informace o řešení případného sporu formou rozhodčího řízení.

Porušení dalších předpisů:

zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, porušila pouze jedna cestovní agentura, která v propagačních a jiných materiálech neuvedla, pro jakou cestovní kancelář zájezd zprostředkovává.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce uloženo v daném období celkem 27 pokut v právní moci v celkové hodnotě 292 000 Kč.

Závěr

Výsledky provedených kontrol cestovních kanceláří a cestovních agentur i v tomto čtvrtletí potvrdily, že jejich činnosti musí být ze strany České obchodní inspekce věnována i nadále soustavná pozornost. Poskytovatelé služeb cestovního ruchu mají dlouhodobě problémy s dodržením informačních povinností o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, přetrvávají také nedostatky při vyřizování samotných reklamací. Pozitivním zjištěním je pokles poměru zjištěných závad v informování o ceně nabízených služeb. Zda došlo k celkovému zlepšení situace v poskytování služeb cestovního ruchu, však ukáže až porovnání celoročních výsledků této kontrolní akce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Uděláte tentokrát něco nebo budete zase jen přihlížet?

Máte vysvětlení, proč opět před vánoci roste cena másla? Nepřipomíná vám to scénář z loňského roku, kdy taky před vánoci rostly ceny másla, cukru, vajec? Je to podle vás v pořádku a odůvodněné? Kdo za navýšením stojí a nemyslíte, že byste s tím konečně něco měli dělat? Netvrdím, že máte nabourávat s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo zahraničí vyhlásilo soutěž na jednotný vizuální styl státní správy

7:23 Ministerstvo zahraničí vyhlásilo soutěž na jednotný vizuální styl státní správy

Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem pro …