Tyto nedostatky představovaly více než polovinu zjištění inspektorů ČOI. Z celkem 74 kontrolovaných porušila jednu či více povinností stanovených právními předpisy plná třetina subjektů. Ve sledovaném období bylo pravomocně uloženo celkem 27 pokut v celkové hodnotě 292 000 Kč. „Pozitivním zjištěním je, že se naši inspektoři setkávali v menším rozsahu než v předchozím období s porušením informačních povinnosti o ceně nabízených služeb. Vzhledem k přetrvávajícím problémům s reklamacemi, a to jak s informačními povinnostmi, tak i s jejich vyřizováním, budou podnikatelé v cestovním ruchu i nadále pod průběžnou kontrolou,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2014 bylo v rámci kontrolní akce celkem provedeno 74 kontrol, při nichž byly ověřovány podmínky poskytování služeb spotřebitelům ze strany cestovních kanceláří a cestovních agentur. Zvláštní důraz byl nadále kladen na dodržování zákazu používání nekalých obchodních praktik a plnění dalších povinností, vyplývajících prodávajícím z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.) a zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu (zák. č. 159/1999 Sb.),
Výsledky kontrol CK a CA – 3. čtvrtletí 2014 |
|||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
Středočeský a Hl. město Praha |
11 |
5 |
45,5 % |
Jihočeský a Vysočina |
13 |
5 |
38,5 % |
Plzeňský a Karlovarský |
9 |
1 |
11,1 % |
Ústecký a Liberecký |
11 |
4 |
36,4 % |
Královéhradecký a Pardubický |
7 |
4 |
57,1 % |
Jihomoravský a Zlínský |
16 |
4 |
25,0 % |
Moravskoslezský a Olomoucký |
7 |
2 |
28,6 % |
Celkem |
74 |
25 |
33,8 % |
Z celkového počtu 74 kontrol, provedených v průběhu 3. čtvrtletí, zjistili inspektoři porušení obecně závazných právních předpisů při 25 kontrolách, tj. v 33,8 %. Ve stejném období přijala Česká obchodní inspekce celkem 74 podání spotřebitelů, ve většině případů nespokojených se způsobem vyřízení reklamace. Pokud však prodávající splní všechny formální náležitosti, tj. přijme reklamaci a vyřídí ji do 30 dnů, resp. řádně odůvodní své rozhodnutí o zamítnutí reklamace, nemá Česká obchodní inspekce důvod k postihu. Porušení povinností stanovených předpisy v kontrolní pravomoci ČOI zjistili inspektoři cca v 10 % šetřených podání. Klient nespokojený s rozhodnutím poskytovatele služby, například s nabídnutým odškodněním nebo se zamítnutím reklamace, se však může domáhat svých nároků soudní cestou.
Zjištěná porušení, uložená opatření a sankce
Porušení zákona o ochraně spotřebitele:
porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo ve sledovaném období opět nejčastěji zjišťováno při poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění dle § 13 zákona (o reklamaci) – 12 případů (37,5 %). Jedním z těchto nedostatků bylo zjištění, že si někteří poskytovatelé služeb cestovního ruchu svévolně prodloužili lhůtu k vyřízení reklamace až na 90 dnů
formální náležitosti reklamačního řízení porušilo celkem 6 kontrolovaných subjektů (18, 8 %)
porušení zákazu užití nekalých obchodních praktik bylo zjištěno v 5 případech (15,7 %). Kromě neposkytnutí řádných informací o podmínkách zájezdu a souvisejících službách byly v jednom případě poskytnuty spotřebiteli rovněž zavádějící informace o řešení případného sporu formou rozhodčího řízení.
Porušení dalších předpisů:
zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, porušila pouze jedna cestovní agentura, která v propagačních a jiných materiálech neuvedla, pro jakou cestovní kancelář zájezd zprostředkovává.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce uloženo v daném období celkem 27 pokut v právní moci v celkové hodnotě 292 000 Kč.
Závěr
Výsledky provedených kontrol cestovních kanceláří a cestovních agentur i v tomto čtvrtletí potvrdily, že jejich činnosti musí být ze strany České obchodní inspekce věnována i nadále soustavná pozornost. Poskytovatelé služeb cestovního ruchu mají dlouhodobě problémy s dodržením informačních povinností o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, přetrvávají také nedostatky při vyřizování samotných reklamací. Pozitivním zjištěním je pokles poměru zjištěných závad v informování o ceně nabízených služeb. Zda došlo k celkovému zlepšení situace v poskytování služeb cestovního ruchu, však ukáže až porovnání celoročních výsledků této kontrolní akce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva