CzechTourism: Česko jako neodolatelný cíl filmových nadšenců i vyhledávaná lokace filmových štábů

22.03.2024 13:07 | Tisková zpráva

Téměř polovina turistů v Česku navštívila v posledních pěti letech místo, kde se natáčel film, pohádka nebo seriál. Podle průzkumu české centrály cestovního ruchu – CzechTourism patřily mezi nejčastější cíle zámky a hrady jako Hluboká nad Vltavou, Bouzov, Červená Lhota či Karlštejn a dále města Český Krumlov a Praha, zejména pak jejich historická centra. Filmoví cestovatelé jako svůj cíl často volí i Lednici, Telč, Hoštice nebo Karlovy Vary.

CzechTourism: Česko jako neodolatelný cíl filmových nadšenců i vyhledávaná lokace filmových štábů
Foto: wien.czechcentres.cz
Popisek: CzechTourism

Filmový průmysl má své nezastupitelné místo v ekonomice státu. Natáčení přináší příjmy nejen v rámci filmu jako takového, ale i v dalších oblastech. Profitují z něj ti, kteří štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo třeba pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto segmentů putuje až 60 % příjmů z filmování. Kasovní trháky i zásadní snímky nejčastěji v rámci Česka vznikají v Praze. Díky zachovalé architektuře filmaři hojně natáčejí v centru Liberce, i když velmi často reprezentuje jiné město např Vídeň, či Hamburk. Dalšími vyhledávanými místy jsou například romantický hrad Bouzov, naše největší skalní město Adršpašsko-teplické skály, oblast Český ráj, rokokový zámek DobříšKrkonoše nebo třeba jeden z nejstarších a nejvýznamnějších královských hradů v České republice Křivoklát

„Česko patří mezi vyhledávané lokace ze strany zahraničních produkcí. Kromě toho, že se jim vynaložené náklady při najímání tuzemských herců či pronájmu míst ve srovnání s jinými zeměmi vyplácí, oceňují také zdejší fanoušky a šikovnost „českých ručiček“. Vzpomeňme třeba obdivuhodný křišťál ze Sklárny Pačinek ve filmu Na nože: Glass Onion s Danielem Graigem v hlavní roli. České sklo se z malé severočeské obce Kunratice u Cvikova dostalo až na výsluní Hollywoodu,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Film produkuje příjmy nejen díky zahraničním snímkům natáčeným u nás, ale velkou měrou do rozpočtu přispívá též domácí tvorba. Přestože v letošním ročníku udílení filmových Oscarů nakonec české zastoupení chybělo, naši kinematografii se v loňském roce dařilo. Potvrzuje to i bohatá účast Česka na mezinárodních filmových festivalech. Za zmínku určitě stojí mimo jiné celovečerní snímek Bratři, sci-fi thriller Bod obnovy nebo seriál Volha. Všechna tato díla zabodovala i na předávání cen Český lev 2024.“

Místo natáčení a cestovní ruch jsou spojené skvěle fungující nádoby. CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy bývají často partnerem audiovizuálních projektů. V minulosti bylo pro Česko, nejen z ekonomického pohledu, přínosem v tuzemsku natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie Letopisů Narnie, akční film Mission: Impossible či oscarový snímek Edith Piaf. V posledních dvou letech pak také třeba příběh bývalého agenta CIA Gray Man nebo pokračování filmu Vyproštění 2, jež se mělo původně natáčet v Austrálii, ale kvůli lockdownům se ho tvůrci rozhodli nakonec natočit v Česku. A za zmínku určitě stojí i bollywoodské filmy plné velkolepých hudebních scén a emotivních záběrů. V indickém publiku dlouho rezonovalo kouzlo záběrů po shlédnutí bollywoodských trháku Superstar, Jab Harry met Sejal nebo Bang Bang a přispělo ke zvýšení poptávky po Česku. 

„Film láká dlouhodobě k cestování po celém světě. Díky místům známým z filmového plátna se řada zahraničních turistů rozhoduje pro dovolenou u nás. To samé platí i v případě obyvatel Česka, kteří se vydávají objevovat cizí země, jež viděli ve filmu či v televizi. Z našeho průzkumu mimo jiné vyplynulo, že bezmála 48 % Čechů v nedávné minulosti vyrazilo nebo se chystá na výlet či dovolenou v tuzemsku právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.   

Turisté, kteří cestují za filmem, bývají dvojího druhu. Každý čeká něco trochu jiného. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemí, oblast či město a chce je poznat na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby, a i při zvýšeném cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší. Za Filmového turistu s velkým F se dá označit druhý typ člověka. Fanoušek audiovizuálního díla, který chce vidět lokace, tedy přímo místo natáčení jeho „srdcovky“. Tzv. film-induced tourism se objevuje i v České republice. Obecně tito lidé cestují především za fantasy filmy či čarodějnickými ságami. A v poslední době, v souvislosti s boomem platforem pro streamování filmů a seriálů, také za akčními snímky.

„Film hraje významnou roli v marketingu a v podpoře zájmu o jednotlivé země. Filmaře z celého světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky, milé zacházení a skvělé profesionály v oboru, které si zahraniční produkce najímá. Vše je otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu a všemi směry skloňované udržitelnosti. Moudří ví, že pokud bude platit „A přece se točí!“, pomůže to všem,“ uzavírá ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HK ČR: Třináctý plat naplánovalo letos přes 40 procent zaměstnavatelů

11:14 HK ČR: Třináctý plat naplánovalo letos přes 40 procent zaměstnavatelů

S třináctým platem mohli na konci letošního roku počítat zaměstnanci ve 41,8 % firem zapojených do p…