Filmový průmysl má své nezastupitelné místo v ekonomice státu. Natáčení přináší příjmy nejen v rámci filmu jako takového, ale i v dalších oblastech. Profitují z něj ti, kteří štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo třeba pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto segmentů putuje až 60 % příjmů z filmování. Kasovní trháky i zásadní snímky nejčastěji v rámci Česka vznikají v Praze. Díky zachovalé architektuře filmaři hojně natáčejí v centru Liberce, i když velmi často reprezentuje jiné město např Vídeň, či Hamburk. Dalšími vyhledávanými místy jsou například romantický hrad Bouzov, naše největší skalní město Adršpašsko-teplické skály, oblast Český ráj, rokokový zámek Dobříš, Krkonoše nebo třeba jeden z nejstarších a nejvýznamnějších královských hradů v České republice Křivoklát.
„Česko patří mezi vyhledávané lokace ze strany zahraničních produkcí. Kromě toho, že se jim vynaložené náklady při najímání tuzemských herců či pronájmu míst ve srovnání s jinými zeměmi vyplácí, oceňují také zdejší fanoušky a šikovnost „českých ručiček“. Vzpomeňme třeba obdivuhodný křišťál ze Sklárny Pačinek ve filmu Na nože: Glass Onion s Danielem Graigem v hlavní roli. České sklo se z malé severočeské obce Kunratice u Cvikova dostalo až na výsluní Hollywoodu,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Film produkuje příjmy nejen díky zahraničním snímkům natáčeným u nás, ale velkou měrou do rozpočtu přispívá též domácí tvorba. Přestože v letošním ročníku udílení filmových Oscarů nakonec české zastoupení chybělo, naši kinematografii se v loňském roce dařilo. Potvrzuje to i bohatá účast Česka na mezinárodních filmových festivalech. Za zmínku určitě stojí mimo jiné celovečerní snímek Bratři, sci-fi thriller Bod obnovy nebo seriál Volha. Všechna tato díla zabodovala i na předávání cen Český lev 2024.“
Místo natáčení a cestovní ruch jsou spojené skvěle fungující nádoby. CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy bývají často partnerem audiovizuálních projektů. V minulosti bylo pro Česko, nejen z ekonomického pohledu, přínosem v tuzemsku natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie Letopisů Narnie, akční film Mission: Impossible či oscarový snímek Edith Piaf. V posledních dvou letech pak také třeba příběh bývalého agenta CIA Gray Man nebo pokračování filmu Vyproštění 2, jež se mělo původně natáčet v Austrálii, ale kvůli lockdownům se ho tvůrci rozhodli nakonec natočit v Česku. A za zmínku určitě stojí i bollywoodské filmy plné velkolepých hudebních scén a emotivních záběrů. V indickém publiku dlouho rezonovalo kouzlo záběrů po shlédnutí bollywoodských trháku Superstar, Jab Harry met Sejal nebo Bang Bang a přispělo ke zvýšení poptávky po Česku.
„Film láká dlouhodobě k cestování po celém světě. Díky místům známým z filmového plátna se řada zahraničních turistů rozhoduje pro dovolenou u nás. To samé platí i v případě obyvatel Česka, kteří se vydávají objevovat cizí země, jež viděli ve filmu či v televizi. Z našeho průzkumu mimo jiné vyplynulo, že bezmála 48 % Čechů v nedávné minulosti vyrazilo nebo se chystá na výlet či dovolenou v tuzemsku právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Turisté, kteří cestují za filmem, bývají dvojího druhu. Každý čeká něco trochu jiného. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemí, oblast či město a chce je poznat na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby, a i při zvýšeném cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší. Za Filmového turistu s velkým F se dá označit druhý typ člověka. Fanoušek audiovizuálního díla, který chce vidět lokace, tedy přímo místo natáčení jeho „srdcovky“. Tzv. film-induced tourism se objevuje i v České republice. Obecně tito lidé cestují především za fantasy filmy či čarodějnickými ságami. A v poslední době, v souvislosti s boomem platforem pro streamování filmů a seriálů, také za akčními snímky.
„Film hraje významnou roli v marketingu a v podpoře zájmu o jednotlivé země. Filmaře z celého světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky, milé zacházení a skvělé profesionály v oboru, které si zahraniční produkce najímá. Vše je otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu a všemi směry skloňované udržitelnosti. Moudří ví, že pokud bude platit „A přece se točí!“, pomůže to všem,“ uzavírá ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva