CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku

12.07.2020 19:27 | Zprávy

E-commerce, který již před vypuknutí pandemie COVID-19 vykazoval v Turecku růstovou tendenci, zažil v prvních dvou měsících po propuknutí pandemie prudký nárůst v počtu i objemu transakcí. Současná pandemie tak výrazně zrychlila transformaci elektronického obchodu.

CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Obecně platí, že elektronický obchod v Turecku rostl již před COVID-19 a v posledních letech v zemi zaznamenal silný růst. Maloobchodní tržby online zaznamenaly v roce 2019 ve srovnání s předchozím rokem 43% růstu hodnoty. V rámci e-commerce pak byl nejvyšší růst zaznamenán v segmentu rychloobrátkového spotřebního zboží, jehož podíl se zvýšil z 20 na 37 %. Tento segment rostl rychle před pandemií (meziročně o 57 %), ale to, co přišlo s pandemií, nikdo neočekával. Během prvních osmi týdnů pandemie se růst prakticky ztrojnásobil na 183 procent.

I když v zemi nebyl vyhlášen zákaz vycházení na déle než 4 dny v kuse, zákaz vycházek se týkal hlavně víkendů a navazujících svátků, i tak se výrazně změnilo chování spotřebitelů, kdy 37 % z nich uvedlo, že nyní nakupuje online častěji než před pandemií. U prodejů potravin a domácích potřeb pak 49 % spotřebitelů tvrdí, že v online světě v krátkodobém až střednědobém horizontu zůstanou. Tato čísla jsou dle Didem Şekerel Erdogan, která se v e-commerce a marketing pohybuje přes 20 let, vyšší než v Evropě (Německu, Polsku, Itálii).

Ruku v ruce s nárůstem e-commerce vrostl i trend domácího vaření. Turecko je v tomto ohledu na špici v Evropě, kdy přibližně 80 % lidí si momentálně doma vaří. Pro porovnání v Itálii je to 74 %, Španělsku 60 % a v Německu pouhých 45 %. Takto vysoká čísla mohou být dána několika faktory. Jednak zaměstnanost žen je v Turecku významně nižší než v Evropě proto mají čas a rodina motivaci ušetřit za kupované jídlo. Stejně tak se vysoký podíl lidí nyní bojí jíst v restauracích z důvodu možné nákazy. Jedna třetina lidí pak usuzuje, že se jejich stravovací návyky nevrátí před dobu před pandemií.

Do budoucna by měl e-commerce v Turecku výrazně růst, jelikož přibližně 76 procent tureckých nakupujících tvrdí, že jsou ochotni využívat služby předplatného pro automatické nakupování. Průměr Evropy je v tomto ohledu na 54 %. Stejně tak je v zemi vysoká oblíbenost bezkontaktních plateb, kterou preferuje 70 % dotázaných.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Uděláte tentokrát něco nebo budete zase jen přihlížet?

Máte vysvětlení, proč opět před vánoci roste cena másla? Nepřipomíná vám to scénář z loňského roku, kdy taky před vánoci rostly ceny másla, cukru, vajec? Je to podle vás v pořádku a odůvodněné? Kdo za navýšením stojí a nemyslíte, že byste s tím konečně něco měli dělat? Netvrdím, že máte nabourávat s...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚZSVM informuje o aktuálním stavu nakládání s areálem Hanáckých kasáren v Olomouci

22:03 ÚZSVM informuje o aktuálním stavu nakládání s areálem Hanáckých kasáren v Olomouci

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) byl dne 11. října 2024 Univerzitou Palackéh…