CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku

12.07.2020 19:27 | Zprávy

E-commerce, který již před vypuknutí pandemie COVID-19 vykazoval v Turecku růstovou tendenci, zažil v prvních dvou měsících po propuknutí pandemie prudký nárůst v počtu i objemu transakcí. Současná pandemie tak výrazně zrychlila transformaci elektronického obchodu.

CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Obecně platí, že elektronický obchod v Turecku rostl již před COVID-19 a v posledních letech v zemi zaznamenal silný růst. Maloobchodní tržby online zaznamenaly v roce 2019 ve srovnání s předchozím rokem 43% růstu hodnoty. V rámci e-commerce pak byl nejvyšší růst zaznamenán v segmentu rychloobrátkového spotřebního zboží, jehož podíl se zvýšil z 20 na 37 %. Tento segment rostl rychle před pandemií (meziročně o 57 %), ale to, co přišlo s pandemií, nikdo neočekával. Během prvních osmi týdnů pandemie se růst prakticky ztrojnásobil na 183 procent.

I když v zemi nebyl vyhlášen zákaz vycházení na déle než 4 dny v kuse, zákaz vycházek se týkal hlavně víkendů a navazujících svátků, i tak se výrazně změnilo chování spotřebitelů, kdy 37 % z nich uvedlo, že nyní nakupuje online častěji než před pandemií. U prodejů potravin a domácích potřeb pak 49 % spotřebitelů tvrdí, že v online světě v krátkodobém až střednědobém horizontu zůstanou. Tato čísla jsou dle Didem Şekerel Erdogan, která se v e-commerce a marketing pohybuje přes 20 let, vyšší než v Evropě (Německu, Polsku, Itálii).

Ruku v ruce s nárůstem e-commerce vrostl i trend domácího vaření. Turecko je v tomto ohledu na špici v Evropě, kdy přibližně 80 % lidí si momentálně doma vaří. Pro porovnání v Itálii je to 74 %, Španělsku 60 % a v Německu pouhých 45 %. Takto vysoká čísla mohou být dána několika faktory. Jednak zaměstnanost žen je v Turecku významně nižší než v Evropě proto mají čas a rodina motivaci ušetřit za kupované jídlo. Stejně tak se vysoký podíl lidí nyní bojí jíst v restauracích z důvodu možné nákazy. Jedna třetina lidí pak usuzuje, že se jejich stravovací návyky nevrátí před dobu před pandemií.

Do budoucna by měl e-commerce v Turecku výrazně růst, jelikož přibližně 76 procent tureckých nakupujících tvrdí, že jsou ochotni využívat služby předplatného pro automatické nakupování. Průměr Evropy je v tomto ohledu na 54 %. Stejně tak je v zemi vysoká oblíbenost bezkontaktních plateb, kterou preferuje 70 % dotázaných.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha připravila pro občany novoroční dárek v podobě výhodných vstupů do zoo

20:16 MHMP: Praha připravila pro občany novoroční dárek v podobě výhodných vstupů do zoo

Hlavní město opět nebude pořádat na Nový rok ohňostroj nebo videomapping, ale nabídne veřejnosti mož…