„Pandemie byla pro byznys zatěžkávací zkouškou, která se na exportu znatelně projevila a změnila oblast zahraničního obchodu. Aktuální stav nasvědčuje tomu, že se firmy zvládly rychle adaptovat a pro export v roce 2022 předpokládáme pozitivní vývoj, a to i díky opětovné možnosti osobního setkávání, které je pro budování obchodu klíčové,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.
Český export v roce 2021 opět pokořil rekord, když dosáhl podle předběžných dat výše 3 935 mld. Kč a oproti loňsku vzrostl o 13 %. Ve srovnání s rokem 2020 však vzrostl i import do ČR, a to o více než 19 %. Celkově tak zahraniční obchod České republiky skončil zápornou bilancí, k čemuž došlo naposledy v roce 2010. Export dotahoval celoroční výsledky hlavně v závěru roku, přičemž vůbec nejsilnějším měsícem byl listopad (vývoz v hodnotě 381 mld. Kč) a také prosinec se držel na velmi slušné úrovni (vývoz ve výši 316 mld. Kč).
Není překvapením, že výrobky z ČR směřovaly opět nejvíce na sousední trhy. Podíl vývozu do Německa byl 31 %, následovalo Slovensko s 9,7 % a Polsko s podílem 7,1 %.
Dobře si v roce 2021 stála i česká průmyslová produkce, která vykázala meziroční nárůst o 6,4 %. Na dobré cestě je zakázkové krytí hodnocené podle nových zakázek ve vybraných odvětvích. Nové zakázky ze zahraničí se zvýšily o 16,2 %, tuzemské nové zakázky pak o 12,2 %.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva