Agentura CzechTrade rychle zareagovala na současný vývoj v Kazachstánu, vyšla vstříc potřebám exportérů a do nabídky vzdělávacích akcí zařadila seminář o aktuálním dění a exportních příležitostech. Výjimečný stav částečně v zemi skončil 10. ledna 2022, ale ve městech Nur-Sultan a Almaty a také v Almatinské, Žambylské, Kyzylordinské, Mangystauské či Atyrauské oblasti trval až do půlnoci 19. ledna. Celá země se tak do běžného režimu mohla vrátit teprve před pár hodinami.
„Život v Almaty se pozvolna vrací k normálu, avšak úplný návrat může trvat dlouho,“ informoval Petr Jurčík, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade sídlící přímo v centru dění, v Almaty. „Exportéři se nemusejí obávat velkých změn, prioritní vývozní segmenty zůstávají stejné, jedná se zejména o těžební průmysl, energetiku nebo potravinářské technologie,“ říká Petr Jurčík.
Online seminář CzechTrade proběhl již 10 dní po skončení výjimečného stavu ve vybraných regionech Kazachstánu a pouhých několik hodin po uklidnění poměrů v samotné Almaty. Z úst generálního ředitele agentury Radomila Doležala, velvyslance České republiky v Nur-Sultanu Rudolfa Hykla a ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v Almaty Petra Jurčíka se čeští exportéři dozvěděli o aktuální situaci v teritoriu s důrazem na podmínky pro cestování, bezpečnostní hledisko a o případném vlivu nedávných nepokojů na vzájemné obchodní vztahy.
„Konkrétní dopady zatím nepozorujeme. Pouze s ohledem na platnost výjimečného stavu, omezení telefonické či internetové komunikace a uzavření mezinárodního letiště v Almaty nebylo možné v období prvních lednových týdnů efektivně komunikovat s kazašskými obchodními partnery. Výjimečný stav byl již zrušen a vše se vrací do normálu,“ vysvětluje Petr Jurčík. Aktuálně je cestování do země již obnoveno, navíc byla zrušena loňská omezení související s COVID-19 a do země je možné cestovat bez víz.
Zahraniční kancelář CzechTrade s ohledem na dlouhodobou znalost teritoria předpokládá, že exportéři budou z nastalé situace profitovat. „Následující rok přinese možnosti pro uplatnění firem ze zemí střední a východní Evropy. Těm je teritorium Kazachstánu blízké a dostatečně známé. Současné ekonomické klima se nemění. V zemi je ohlášena řada reforem a investic do rozličných segmentů národní ekonomiky, kde vidíme velký potenciál pro české firmy. Týkat se bude zejména tradičních odvětví jako jsou energetika či těžba a následné zpracování nerostů, například v metalurgii,“ dodává Petr Jurčík.
Tento rok plánuje CzechTrade s podporou Zastupitelského úřadu v Nur-Sultanu oborové podnikatelské mise specializované právě na tyto segmenty. Konat se budou už na konci dubna a v květnu.
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 25 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 57 zemích na pěti kontinentech. Více informací najdete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva