Úloha vozidla, jež bylo původně v letech 1990 až 1992 přestavěno na nákladní tramvaj pro vnitřní potřeby DPP (například pro přepravu motorů či náhradních dílů mezi vozovnami a dílnami), se tak rozšíří. Z nákladní tramvaje se stal později sněhový pluh a následně Mazačka (s evidenčním číslem 5572). Ta brázdí pražské ulice od ledna 2015 a nyní bude navíc i vozem kropicím, jelikož během poslední údržby dostala také nádrž na vodu a kropicí trysky.
Samotná přestavba vozidla trvala zhruba 3 měsíce. DPP musel zesílit rám vozu, přizpůsobit karosérii a ložnou plochu vozu pro cisternu s odtoky. Byla instalovaná nová kabeláž pro ovládání čerpadel. Ve zkušebním provozu byl instalován automatický systém spouštění závlahy a mazání kolejnic bez zásahu řidičem. Na mazací tramvaji se prováděly ještě další úpravy. Mazačka je nově osazena online monitorovacími čidly pro měření prachových částic v ovzduší a pro měření okolní teploty. Všechny úpravy musely být schváleny Drážním úřadem.
Mazačka bude zavlažovat zatravněné tramvajové tratě v letních měsících. Tuto činnost bude tramvaj vykonávat každý den v nočních hodinách cca od 22:00 – 4:00 hodin. V rámci zkušebního provozu a pro ověření hodnot, parametrů a účinnosti závlahy budou prioritně zavlažovány zatravněné tratě mezi Vozovnou Pankrác a Ústředními dílnami DP i celá tramvajová trať Vozovna Vokovice – Podbaba.
„Léto přímo vybízí k tomu, abychom využili novinku, kterou jsme na vůz během údržby namontovali, tedy cisternu na vodu. Trasy Mazačky během horkých letních dnů budeme plánovat i s ohledem na to, kde voda nejvíce prospěje,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Po prvních zkouškách vychází, že tramvaj při rychlosti 20 km/h může kvalitně zavlažit travnatý pás v jednom směru o délce cca 1 400 m. Plnění nádrže má být prováděno z hydrantů ve vozovnách. Doba naplnění cisterny je cca 10 minut. Objem nádrže je 5 m3.
Díky hlavní funkci tj. promazávání namáhaných kolejnic se prodlužuje jejich životnost a výrazně snižuje hlučnost při průjezdu tramvají. V průměru ujede Mazačka za den přes 200 kilometrů. Na voze jsou také kamery, díky kterým mohou lidé na internetu sledovat, kudy tramvaj právě jede. Zároveň na webu naleznou informace o teplotě a kvalitě ovzduší v místě jejího pohybu. Tramvaj lze sledovat online zde.
Navíc má tramvaj vlastní WiFi přípojný bod, takže je možné se v její blízkosti připojit k internetu. Online služby spustil DPP ve spolupráci s pořadem Slow TV na portálu Playtvak.cz a společnostmi Netrex a Data Rail Czech Republic a. s. Občanské sdružení Skřivánci.cz poskytlo monitoring prachových částic a teploty.
Mazačka má mj. vlastní profil na Facebooku, kde ji sleduje více než 11,5 tisíce fanoušků. V Infocentrech DPP je také možné zakoupit tričko s obrázkem Mazačky.
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, dále 24 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2017 bylo ve vlastnictví společnosti 1 179 autobusů, 857 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 175 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2017 celkem 10 962 zaměstnanců, z toho 4 230 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva