DPP: Mini a midibusovým linkám MHD v Praze je 20 let

11.03.2023 10:21 | Tisková zpráva

Mini a midibusové linky MHD v Praze si letos připomínají 20 let fungování. Celkem jich je v rámci Prahy nyní v provozu 34, v rámci Pražské integrované dopravy (PID) 67. První zavedl v roce 2003 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), který 18. dubna zahájil provoz midibusů Ikarus E91 na lince č. 291 (v současnosti 148). U příležitosti tohoto výročí se v sobotu 11. března budou moct fanoušci veřejné dopravy svézt nyní už historickým, muzejním midibusem Ikarus E91 po speciální trase přes Hradčanské náměstí a Malou Stranu. V neděli 12. března si na dvoře vozovny Střešovice pak budou moct prohlédnout vystavené mini a midibusy různých typů a výrobců, které sloužily či slouží na pravidelných linkách PID.

DPP: Mini a midibusovým linkám MHD v Praze je 20 let
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP se v roce 2003 stal průkopníkem v zavádění mini a midibusových linek v systému PID, když v rámci evropského projektu Trendsetter zahájil provoz první novodobé midibusové linky č. 291 (nyní po přečíslování 148), spojující areály Všeobecné fakultní nemocnice v oblasti Karlova a Větrova se stanicemi metra I. P. Pavlova a Karlovo náměstí. „Důležitým impulsem byl vývoj a výroba bezbariérově přístupných vozidel i v této velikostní kategorii, kde je s ohledem na zástavbu agregátů zajištění nízkopodlažnosti logicky složitější. Nasazení menších autobusů umožnilo zajistit dopravní obsluhu v lokalitách s omezenou průjezdností pro běžné 12metrové autobusy, a dále i v oblastech s celodenně nízkou poptávkou cestujících, kde by provozování autobusů běžné velikosti bylo velmi neekonomické. V rámci DPP následovaly další midibusové linky, například pro obsluhu Žvahova, Radotína nebo spojení zoologické zahrady s bohnickým sídlištěm, v dalších etapách i linky jiných dopravců,“ říká Jiří Vodrážka, vedoucí odboru Organizace provozu DPP a zástupce dopravního ředitele DPP.

„Mini a midibusové linky si za 20 let existence vybudovaly pevné místo v systému pražské MHD. Díky menší velikosti vozidel mohou zajíždět i do míst, kudy standardní autobusy neprojedou, a obslouží tak oblasti, kam je to od běžných linek daleko. Umí zajet třeba do areálů nemocnic, jako například na Bulovku, do Bohnic, nebo do nemocnice Pod Petřínem. Obsluhují také uličky historického centra v okolí Staroměstského náměstí nebo v Petrské čtvrti. Celkem mají Pražané k dispozici už 34 takových linek,“ dodává Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).

„Během uplynulých dvaceti let prokázaly midibusové linky svou roli důležitého doplňku sítě běžných autobusových linek. Velkou výzvou pro další období provozování midibusů bude zavádění alternativních pohonů. Midibusové linky jsou v principu méně produktivní (menší kapacita pro cestující, obvykle nižší kilometrické proběhy), než linky obsluhované standardními nebo kloubovými autobusy. Vyšší pořizovací cena midibusu v případě elektrobusového provedení se tak bude hůře pokrývat úsporami provozních nákladů. I proto předpokládá DPP v maximální možné míře využití synergií s tramvajovou infrastrukturou, tedy použití menších baterií a jejich nabíjení z tramvajové napájecí sítě přes dvoupólovou trolej během provozních přestávek v obratištích. Vhodnou lokalitou pro takové řešení může být například společné tramvajové a autobusové obratiště Hlubočepy pro midibusovou linku na Žvahov, případně i první midibusová linka č. 148 (I. P. Pavlova – Karlovo náměstí) s využitím napájecí sítě přilehlých tramvajových tratí,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Speciální jízdy prvním pražským midibusem po stopách historicky první autobusové linky

U příležitosti 20. výročí zahájení provozu mini a midibusových linek v Praze a současně k 115. výročí pokusu o zahájení pravidelného provozu autobusů v hlavním městě připravil DPP ve spolupráci s ROPIDem pro fanoušky MHD na tento víkend dvě symbolické vzpomínkové akce. V sobotu 11. března se fanoušci mohou svézt speciálními jízdami nyní už muzejním Ikarusem E91 (ze sbírek Muzea MHD ve Střešovicích) po trase Vozovna Střešovice – Pohořelec – Hradčanské nám. (fotozastávka) – Kanovnická ulice – Brusnice – Valdštejnská – Malostranské náměstí – Vozovna Střešovice, která částečně kopíruje první autobusovou linku z roku 1908 Malostranské náměstí – Pohořelec. DPP vypraví celkem čtyři speciální jízdy – v 10, 11, 13 a 14 hodin. Odjezd je ze zastávky Vozovna Střešovice v Cukrovarnické ulici, doba jedné jízdy je cca 30 minut. Jízdenku je možné si zakoupit na Fanshopu DPP (ZDE), případný doprodej bude i na místě. Cena jedné jízdy je 150 korun. Po celou neděli 12. března pak budou na nádvoří vozovny Střešovice vystaveny různé typy mini a midibusů, které sloužily nebo i nyní slouží na pravidelných mini a midibusových linkách PID. K vidění budou vozy různých dopravců PID. Bude se jednat o vozy Ikarus, Solaris, SOR, BMC, Isuzu a Dekstra.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: Nahlašte sršeň asijskou, ale nebojujte s ní

22:03 AOPK: Nahlašte sršeň asijskou, ale nebojujte s ní

Výskyt sršně asijské, invazního druhu nebezpečného pro včelstva a volně žijící hmyz, byl před necelý…