Jednalo se o dvacítku maďarských vozů Ikarus 280.08 s evidenčními čísly 4000–4019. Po deseti letech, v roce 1987, jich měl Dopravní podnik Praha (DPP) v evidenčním stavu 307. I dnes jsou kloubové autobusy důležité, DPP jich využívá celkem 410, letos k nim nově přibude 53 nízkopodlažních kloubových autobusů SOR NB 18.
Autobusy Ikarus 280.08 se osvědčily zejména při budování rozsáhlých sídlišť na okrajích Prahy. Do sídlišť nebyla většinou zavedená kolejová doprava, takže bylo nutné zvýšit kapacitu přepravy, aby desítky tisíc Pražanů mohly jezdit za zaměstnáním a do škol. Situaci vyřešil nákup kloubových vozů. „Nový autobus byl schopen přepravit až o 50 % cestujících více než standardní - tehdy nejrozšířenější typ ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v Ikarusu bylo místo pro 140 osob“, uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.
Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při couvání a průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly tyto autobusy příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během svého více než 20letého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy.
Od roku 1991 dostaly Ikarusy tuzemskou konkurenci v kloubových autobusech Karosa B 741. V pravidelném provozu svezl poslední Ikarus své cestující 1. července 1999 na lince 215. Jeden vůz Ikarus 280.08 se oprávněně stal součástí sbírek Muzea městské hromadné dopravy v Praze.
O tom, že kloubové autobusy naleznou díky vyšší přepravní kapacitě uplatnění i v dnešní MHD, svědčí i nedávno oznámený nákup 73 nízkopodlažních kloubových autobusů SOR NB 18. Cena jednoho autobusu činí 6,45 mil. Kč a díky vyjednávání se novému vedení DPP podařilo snížit cenu zakázky o přibližně 26 mil. Kč. Ceny jsou tak oproti běžným cenám na trhu o 10 – 20 % nižší. Nové autobusy SOR navíc splňují přísnou ekologickou normu a jsou i úspornější na spotřebu nafty. Cena za 1 kilometr nového autobusu je tak o 9 Kč levnější oproti stávajícím vozům. Současně dojde ke snížení průměrného stáří vozového parku na 9 let.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva