DPP: Venkovní Galerie Vltavská nabízí novou výstavu Básně z dálnice

18.04.2021 7:37 | Zprávy

„Básně z dálnice“, sestavené z reklamních sloganů z billboardů, sesbíraných Jolanou Havelkovou při cestách Českou republikou za uplynulých dvanáct let, vystavuje venkovní Galerie Vltavská u stejnojmenné stanice pražského metra.

DPP: Venkovní Galerie Vltavská nabízí novou výstavu Básně z dálnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Cestující pražské MHD si ji na tzv. Vltavských kaskádách budou moci prohlédnout do 25. června 2021. Realizaci tohoto záměru vybrala odborná porota v rámci otevřené výzvy. Do konce roku Galerie Vltavská, což je společný projekt Galerie hl. m. Prahy (GHMP) a Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) s podporou hl. m. Prahy v rámci programu Umění pro město, nabídne Pražanům i návštěvníkům města další dvě tematické výstavy.

Nová, už druhá tematická výstava venkovní Galerie Vltavská zachycuje proměnu jazyka copywriterů, kteří píšou slogany pro billboardy, v období ohraničeném dvěma významnými společenskými zvraty: finanční krizí v letech 2008 – 2009 a současnou pandemií covid-19. Je výběrem z obsáhlejší sbírky textů, které si Jolana Havelková, autorka výstavy, zaznamenávala při cestách Českou republikou od roku 2008.

„Obvyklým cílem textů na billboardech je změna vlastního života – pobízejí k uskutečnění snů, motivují ke koupi či ochraně majetku. V současné době se ovšem styl některých sloganů mění a směřuje k opatrnosti a záchraně životů. Vytržená sdělení se bez vizuálního podkladu a předmětu reklamy stávají asociativní hrou se slovy, v kontextu doby trefnou glosou aktuálního dění,“ popisuje koncepci výstavy „Básně z dálnice“ její kurátorka Tereza Nováková.

„V sociokulturních a historických souvislostech se univerzální pravda sloganů může jevit jako pouhý výkřik na pomezí kýče a psychologické útěchy. Bez kontextuálního propojení s původním obsahem reklamních ploch nabývají tato sdělení nový potenciál. Absencí předmětu reklamy se tato přivlastněná hesla stávají asociativní hrou se slovy. Poskytují téměř bezbřehý prostor pro imaginaci a vybízejí k zamyšlení nad obsahem a smyslem textů, které nás léta obklopují. Slogany tvoří vizuální i obsahovou stránku plátna. Větší část mé sbírky básní se tak vrací na svá původně určená místa ve veřejném prostoru, na ‚reklamní‘ plochy. Motivační potenciál tištěných sloganů, který skýtá možnost oslovit kolemjdoucí, je akcentován ústředními barevnými hesly společně se zvýrazněnými sděleními, která rastrují samotnou plochu billboardu,“ doplňuje Jolana Havelková, autorka výstavy „Básně z dálnice“.

Vizuální podoba Básní z dálnice se stala podkladem pro rétorickou performanci. Jolana Havelková pro tuto příležitost přizvala herce Tomáše Jeřábka a Davida Dvořáka. Společně se všichni setkali už v 90. letech 20. století, mj. při spolupráci na komponovaném divadelně-hudebním večeru v rámci autorčiny výstavy v Kolíně. Dynamickým propojením hesel a kladením důrazu na jednotlivé reference vzniklo sedm nahrávek Básní z dálnice. Záplava motivačních, konformních či absurdních sloganů se proměnila v etudy v podobě mluveného slova s prvky humoru a parodie. Básně z dálnice jsou přístupné prostřednictvím QR kódu v Galerii Vltavská i na webových stránkách projektu ZDE.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Vyberte s námi nejkrásnější známku roku 2024

7:33 Česká pošta: Vyberte s námi nejkrásnější známku roku 2024

Anketu o nejkrásnější poštovní známku roku organizuje každoročně Česká pošta. Pomozte nám v ní vybra…