DPP dnes zahájil stavbu nové tramvajové tratě Modřany – Libuš

01.04.2022 16:09 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes ve smyčce Sídliště Modřany slavnostně zahájil stavbu nové tramvajové tratě Modřany – Libuš. Trať bude dlouhá 1,7 kilometru a budou na ní čtyři páry zastávek.

DPP dnes zahájil stavbu nové tramvajové tratě Modřany – Libuš
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Její výstavba potrvá 424 dnů, tj. 14 měsíců. Postaví jí firmy OHLA ŽS a STRABAG Rail ve sdružení „Společnost TT Modřany“. Předpokládané celkové náklady výstavby činí 304,17 milionů korun. Většinu nákladů, celkem 85 %, pokryjí dotace Evropské unie z Operačního programu Doprava 2. DPP předpokládá zprovoznění tratě na začátku června 2023, jezdit na ní by měla linka č. 17.

Nová tramvajová trať bude vycházet z dnešní smyčky v Modřanech (nástupní zastávka Levského), odkud dále povede v boční poloze podél ulice Generála Šišky k Sídlišti Libuš a křižovatce s Novodvorskou ulicí. V tomto zhruba 1,3 kilometru dlouhém úseku bude mít trať otevřený kolejový svršek a jsou v něm naplánovány tři páry zastávek s pracovními názvy Modřanský vodojem, Observatoř Libuš a Sídliště Libuš. Poslední jmenovaná bude zajišťovat obsluhu současného sídliště Libuš i budované zástavby, a současně zde cestující budou moct přestoupit na autobusové spoje.

Novodvorskou bude trať vedena v ose ulice do konečné zastávky Libuš, která bude umístěna vedle současných zastávek autobusů Pavlíkova, nedaleko obchodního centra Obzor. Tramvajová trať bude mít v křižovatce ulic Generála Šišky a Novodvorské asfaltový povrch, zhruba 230 metrů dlouhý úsek v Novodvorské ulici bude zatravněn. S tramvajovou tratí DPP u budoucí zastávky Sídliště Libuš postaví také novou měnírnu Libuš, která bude sloužit k napájení nejen budované tratě Modřany – Libuš, ale i připravovaného pokračování na Nové Dvory.

Nová tramvajová trať Modřany – Libuš nabídne obyvatelům Sídliště Libuš a jeho okolí přímou dopravu do Modřan, Braníka, a dále do centra např. na Palackého náměstí, nebo na Staroměstskou bez nutnosti přestupovat. Zajistí také důležité vnitroměstské spojení Libuše a centra Prahy 12, zkrátí a zjednoduší se díky tomu cesty na úřady, do zdravotnických zařízení, do obchodů nebo k relaxaci k Vltavě a do budoucna také přestup na metro D.

„Na začátku března jsme začali stavět tramvajovou smyčku Depo Hostivař. Dnes zahajujeme stavbu tratě Modřany – Libuš. Přesně za týden zprovozníme novou trať do Holyně, s DPP jsme ji začali stavět loni v červnu. Tento týden jsme vysoutěžili zhotovitele stavby tratě Divoká Šárka – Dědinská, kterou v létě pevně věřím začneme stavět. Letos také zahájíme stavbu Dvoreckého mostu pro pěší a MHD. Přesně takhle si představuji tramvajový boom v Praze. Každopádně nesedíme na vavřínech a připravujeme další nové tratě včetně prodloužení až k budoucí stanici metra D Nové Dvory. V případě tratě Modřany – Libuš doháníme to, co město v této oblasti plánovalo už od konce 80. let. Pražané z oblasti Krče, Libuše či Písnice se do teď museli spoléhat pouze autobusy. My jim sem přivedeme metro D a nové tramvajové tratě, vysadíme 85 nových vzrostlých stromů a 26 400 keřů,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Praha – Libuš je do budoucna jednou z nejvíce se rozvíjejících lokalit v Praze. S růstem počtu obyvatel je třeba zajistit občanskou vybavenost, a také kvalitní dopravní kolejové spojení. Dnešní zahájení stavby tramvajové tratě je tak malým krokem pro Prahu, ale velkým skokem pro občany Libuše,“ řekl Jiří Koubek, starosta městské části Praha-Libuš.

„Prodloužení tramvajové trati k obchodnímu centru Obzor usnadní cestování občanů do centra, či k budoucí stanici metra D. Těší nás, že vedení městské části pomohlo pražskému Dopravnímu podniku k získání pravomocného stavebního povolení a urychlilo tak zahájení této významné dopravní stavby,” uvedl Vojtěch Kos, 1. místostarosta městské části Praha 12.

„Dnes jsme předali zhotoviteli staveniště a zahájili stavbu významné tramvajové novostavby v Praze, tratě Modřany – Libuš, i když přípravné práce jsme na základě uzavřené smlouvy zahájili už před necelým měsícem. Tato trať v první fázi umožní rychlejší cestování obyvatel sídliště Libuš a okolí přímými spoji do Modřan, Braníka, na Palackého náměstí a dále do centra. Význam této tratě je nicméně nutné vnímat v širším kontextu ve vazbě na metro D, jehož první úsek začneme stavět také tento měsíc. Tramvajová trať z Modřan totiž bude končit v Libuši jen dočasně. Už nyní připravujeme její prodloužení k budoucí stanici metra D Nové Dvory. Po zprovoznění prvního úseku metra D tato tramvajová trať získá další silný synergický efekt, kdy se poptávka po MHD z Modřan může otočit směrem na Nové Dvory, kam se cestující tramvají dostanou zhruba za 10 minut, a pak mohou pokračovat autonomním systémem metra na Pankrác a dále do centra Prahy,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Dnešní den je pro pražskou tramvajovou dopravu významným milníkem, neboť příprava tratě z Modřan do Libuše probíhala opravdu léta. Už v komplexní studii výhledového řešení hromadné dopravy v Praze z roku 1988 město počítalo s tramvajovou tratí z Modřan do Komořan a větví Poliklinika Modřany – Labe – Hasova – Sídliště Lhotka – Cílkova – Nové Dvory. V době dokončování tratě do Sídliště Modřany panovalo jasné odhodlání prakticky ihned prodloužit trať do smyčky Sídliště Libuš, stavba měla dokonce i územní rozhodnutí. Dokonce i dnešní smyčka v Modřanech byla k tomuto účelu v roce 1995 připravena. Tento plán ztroskotal, prioritu dostalo vybudování tratě Hlubočepy – Barrandov. Územní plán z roku 1999 s tratí do Libuše nicméně počítal, dokonce až k budoucí stanici metra Nové Dvory. Významným bodem pro realizaci této tratě byl rok 2011 a dvě podrobné studie k tramvajovým tratím navazujících na metro D. V roce 2015 vyšel na základě výsledků těchto studií impuls od Rady HMP a následný souhlas IPRu znamenal zahájení seriózních příprav stavby této tratě v DPP. Po zhruba sedmi letech tak můžeme začít stavět a pevně věřím, že se tady za rok a dva měsíce potkáme, abychom zahájili tramvajový provoz z Modřan do Libuše,“ doplnil Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

„Právě zahájená stavba nové tramvajové trati Modřany – Libuš, kterou realizujeme ve sdružení se společností STRABAG Rail, zahrnuje vybudování 1,7 kilometru zcela nové trati se čtyřmi zastávkami. Bude zde mimo jiné 61 stožárů a celková délka trolejí bude činit 4 100 metrů,“ uzavřel Aleš Kézr, ředitel Divize Čechy společnosti OHLA ŽS, vedoucí firmy sdružení „Společnost TT Modřany“, které tramvajovou trať do Libuše vybuduje.

Sadové úpravy kolem tramvajové tratě

V okolí nové tramvajové tratě DPP vysadí 85 nových vzrostlých alejových stromů, zejména javorů babyk, jírovců, střemch, hlohů, štědřenců, ale i cedrů, a téměř 26 400 keřů, například růží, zlatic, pustorylů, různých odrůd tavolníků, dřišťálů, ale také svídy, dříny, ptačí zoby, celkem 33 různých druhů keřů. Všechny stromy a keře budou výpěstky z České republiky nebo z okolních zemí s podobnými klimatickými podmínkami. Stromy budou vzrostlé a se zapěstovanou korunou. Skupiny keřů budou oddělovat tramvajové těleso a ulice Generála Šišky a Meteorologickou, další keře DPP vysází také kolem zastávek i nové měnírny.

Stručně z historie příprav tramvajové tratě Modřany – Libuš:
1988 – komplexní studie výhledového řešení hromadné dopravy v Praze (KS HD Praha 88), rozvoj tramvajových tratí v oblasti jižně od Braníka
1993-5 – záměr vybudování TT Modřany – Sídliště Libuš
1999 – nová podoba územního plánu počítá s TT do Libuše, do Novodvorské ulice až k Chýnovské ulici k budoucí stanici metra Nové Dvory
2011 – v návaznosti na přípravné práce k metru D zrealizovány dvě podrobné studie na TT Na Veselí – Pankrác a TT Modřany – Libuš, navazující na metro D
2015 – zahájení přípravných prací k výstavbě TT Modřany – Libuš
2017 – trať úspěšně prošla zjišťovacím řízením EIA a získala pravomocné územní rozhodnutí
2021 – získání pravomocného stavebního povolení

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 143 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2022 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 802 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2022 celkem 10 965 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 282 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MPO: Akcelerace rozvoje OZE, stabilizace cen tepla a transformace teplárenství

7:16 MPO: Akcelerace rozvoje OZE, stabilizace cen tepla a transformace teplárenství

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) schválila vláda aktivační nařízení pro provozní podpo…