Dánsko pořídí houfnice CAESAR na podvozcích Tatra

20.03.2017 16:06 | Zprávy

Z výběrového řízení na nové houfnice pro dánskou armádu vyšel vítězně typ CAESAR 8x8 na podvozku Tatra z produkce francouzské společnosti NEXTER Systems. Dodávky mají být splněny do konce tohoto desetiletí. Jedná se o první projekt, ve kterém se podvozek Tatra prosadil jako nová zbraňová platforma pro západního člena NATO.

Dánsko pořídí houfnice CAESAR na podvozcích Tatra
Foto: Tatra Trucks
Popisek: Z výběrového řízení na nové houfnice pro dánskou armádu vyšel vítězně typ CAESAR 8x8 na podvozku Tatra.

Dánské ministerstvo obrany oznámilo, že v rámci výběrového řízení na nové samohybné houfnice ráže 155 mm NATO, vybralo typ CAESAR 8x8 nabízený francouzskou společností NEXTER Systems. V závěrečné fázi vybíralo mezi houfnicí CAESAR na čtyřnápravovém podvozku Tatra a izraelským typem ATMOS od korporace ELBIT, který může být rovněž umístěn na podvozku Tatra. Objednávka dánské armády činí 15 kusů houfnic s opcí na dalších šest.

Francouzská zbrojovka NEXTER Systems je jedna ze tří největších a nejdůležitějších evropských společností svého druhu. Nejnovější provedení houfnice CAESAR 8x8 ráže 155 mm s podvozkem Tatra oficiálně představila teprve nedávno. „Je to po společně vyvinutém vozidle TITUS další příklad úspěšné spolupráce mezi společností NEXTER Systems a Tatrou,“ uvedl předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS Petr Rusek.

Nejnovější provedení houfnice CAESAR 8x8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady TATRA FORCE a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky. Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů TATRA-NORGREN a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra. Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní.

„Podvozek Tatra díky své nezaměnitelné a výjimečné koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníkům zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využití podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současně lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodující při našem výběru dodavatele podvozků,“ řekl Alexander Penley, viceprezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

O SAMOHYBNÉ HOUFNICI CAESAR 8x8

Houfnice CAESAR 8x8 má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží a disponuje poloautomatickým nabíjecím systémem. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra. Rychlost střelby činí v ustáleném režimu 6 ran za 45 s, přičemž standardní dostřel se pohybuje na úrovni 30 km. Houfnice je však uzpůsobena i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s prodlouženým doletem a také pomocnými raketovými motory, které dostřel výrazně prodlužují.

Kapacita vezené munice dosahuje tří desítek dělostřeleckých granátů. Díky celé škále druhů munice, včetně přesně naváděné, může houfnice vést přímou i nepřímou palbu a působit plošně proti živé síle protivníka nebo ničit obrněná vozidla či zodolněné úkryty a opěrné body. Hmotnost nejnovějšího provedení houfnice CAESAR 8x8 se pohybuje okolo 30 tun a je přepravitelná vzduchem letouny velikosti A-400, C-17 nebo Il-76.

Dánská armáda se stane celkově šestým uživatelem houfnic CAESAR a prvním, který pro ně zvolil podvozek Tatra. Houfnice CAESAR slouží v různých provedeních a na různých podvozcích v ozbrojených silách Francie, Saúdské Arábie, Thajska, Indonésie. V této souvislosti není bez zajímavosti i ohlášený záměr Armády České republiky pořídit vedle zamýšlené modernizace houfnic DANA i nové dělostřelecké systémy ráže 155 mm NATO, jež by byly umístěny rovněž na podvozcích Tatra.

O TATRA TRUCKS a.s.

Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Automobilka TATRA TRUCKS zaměstnává 1350 zaměstnanců a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku TATRA METALURGIE zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Obrat TATRA TRUCKS za rok 2015 byl 3,7 miliardy Kč, zisk před zdaněním byl 400 miliónů Kč. Za rok 2016 TATRA TRUCKS vyrobila 1326 vozidel, meziročně vzrostla výroba o více než 50 procent.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Co bude dál s Našim domácím průmyslem?

Dobrý den, roky pracuji ve strojírenství, a připadá mi že se paluba Titaniku stále více naklápí. Co není spojeno pevně s domácí spotřebou je demontováno a odvezeno. Kdo za tím stojí , čí je to úmysl. Pár hloupých odpovědí jsem slyšel od 4,5 koalice. Moderní technologie. Jako přivést další investory...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: Detašované pracoviště FJFI ČVUT se dočkalo modernizace počítačové  učebny

19:39 Nadace ČEZ: Detašované pracoviště FJFI ČVUT se dočkalo modernizace počítačové učebny

Velké modernizace se dočkala počítačová učebna detašovaného pracoviště ČVUT v Děčíně. Na Fakultě jad…