Ještě před několika týdny se vedla debata, zda jsou u nás lanové dráhy a vleky bezpečné. Debatě předcházely dvě mimořádné události, které rezonovaly Českem – pád malého dítěte ze sedačky lanové dráhy v Harrachově, pád sedačky s cestujícím v Karlově na Bruntálsku a pád stromu na lanovku v lyžařském areálu Buková hora. Zde musela dokonce probíhat evakuace osob. I když to jsou incidenty, které by nikdo nechtěl zažít, je nutno dodat, že se dějí zcela ojediněle. Vzhledem k velké síti lanovek a vleků v České republice a jejich hustému provozu dochází k mimořádným událostem poměrně zřídka. Počet mimořádných událostí se pohybuje kolem 10 případů ročně, což v porovnání sjinými druhy dopravy, ať už silniční nebo železniční, je poměrně dost nízký.
K bezpečnému provozu lanovek a vleků přispívá několik faktorů. Jedním z nich proces schvalování stavby a jednotlivých zařízení. Kromě toho musí být schválený i každý typ kabiny nebo sedačky. Na Drážním úřadu se dbá na to, aby všechna nově schvalovaná zařízení byla zcela v souladu s přísnými normami. „V žádném případě nepustíme do provozu žádnou lanovku, pokud si nejsme jisti, že plně vyhovuje bezpečnému provozu,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář a doplňuje: „Bezpečnost provozu pak posléze hlídáme i pomocí státních dozorů. Ty máme na starosti my a obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Kromě těchto institucí hlídají bezpečnost také různí odborníci, kteří provádějí například revize a zkoušky, defektoskopii či geometrická měření.“
Zcela nepochybně důležitým je také lidský faktor. Osoby, které obsluhují lanové dráhy, musí nejprve složit odbornou zkoušku na Drážním úřadu, následně obdrží průkaz způsobilosti k řízení lanových drah. Vedoucí provozu lanových drah včetně jejich zástupců potom skládají státní zkoušku pro získání profesní kvalifikace u autorizované osoby, kterou je, jako jediná v České republice, Asociace lanové dopravy. „V otázkách bezpečnosti lanové dopravy v České republice považujeme za klíčové vzdělávání a informovanost nejen vedoucích pracovníků a managementu subjektů, provozujících osobní lanovou dopravu,“ říká prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka. „Periodickým školením včetně ověřování znalostí procházejí také ostatní profese, jako jsou osoby, pověřené činností na elektrických zařízeních lanových drah, montéři ocelových lan, ale také vedoucí provozu a obsluhy lyžařských vleků,“ dodává Jakub Juračka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva