Evropské spotřebitelské centrum: Jak platit za vánoční dárky on-line bezpečně?

25.11.2016 15:48 | Zprávy

Někteří čeští spotřebitelé se obávají ztráty peněz při nákupu online ze zahraničí. Podle Evropského spotřebitelského centra je nejvhodnější platit kartou nebo přes elektronickou peněženku, protože tak je spotřebitel nejlépe ochráněn.

Evropské spotřebitelské centrum: Jak platit za vánoční dárky on-line bezpečně?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční stromek

„Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC), které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Podle zkušeností ESC je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Spotřebitel pak ocení možnost vrácení peněz v případě, že zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy nehodlá zboží zaslat ani vrátit peníze.

„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou. U bankovních převodů taková možnost vrácení peněz není,“ upozorňuje Ondřej Tichota. Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí dobrovolně a některé dokonce na možnost vrácení peněz při nedodání zboží lákají nové klienty. Systémy elektronických peněženek pak nabízejí možnosti řešení v rámci svých center zákaznické podpory.

Dobírka není v zahraničí běžnou formou platby. Ani v českých podmínkách nemusí být bezproblémová, protože místo objednaného zboží může spotřebiteli přijít jiný předmět, například cihla, což ale spotřebitelé běžně odhalí až po podpisu potvrzujícím bezproblémové převzetí zásilky. Proto je vhodné balíček otevřít ještě před podepsáním převzetí a před zaplacením. Případně lze otevírání zásilky zdokumentovat fotografiemi nebo videem pro případ budoucí stížnosti.

Pokud má spotřebitel spor s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci a spolufinancované Evropskou komisí. Více informací o právech spotřebitelů na jednotném trhu lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Matka získala po zastání rodičovský příspěvek ve výši okolo 280.000 korun

10:34 Ombudsman: Matka získala po zastání rodičovský příspěvek ve výši okolo 280.000 korun

Stěžovatelka žije s dítětem v České republice, odkud pracuje na dálku z domu pro zaměstnavatele se s…