Finanční barometr: 37 procentům současných dětí nestačí kapesné od rodičů

02.08.2012 8:29 | Zprávy

Z průzkumu, který pro společnost Partners realizovala agentura Ipsos, vyplývá, že 52 % současných dětí ve věku od 10 do 15 let s kapesným, které dostávají od rodičů, nevyjde, respektive vyjde jenom někdy.

Finanční barometr: 37 procentům současných dětí nestačí kapesné od rodičů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze

Výše jejich měsíčního kapesného se nejčastěji pohybuje v rozmezí od 101 do 500 Kč, což uvedlo 36 % dotázaných dětí, zatímco generace jejich rodičů dostávala za stejné období nejčastěji částky do 100 Kč (46 %). Mezigeneračně se pak téměř nezměnil počet potomků, kteří nemají žádné kapesné (9, respektive 8 %).    

Způsob „výplaty“ kapesného ve 40 % probíhá hotovostní formou k pravidelnému termínu (viz graf 3). „To, že děti dostávají výplatu v pevném termínu, je pozitivním znamením. Už od dětství se tak připravují na období, kdy budou zaměstnáni a budou pravidelně dostávat mzdu,“ komentuje výsledky Dagmar Prajzlerová, manažerka Partners bankovních služeb, a dodává: „Co mne však na výsledcích zarazilo, je, že pouhých 8 % rodičů posílá dětem kapesné na účet. Děti takto prozíravých rodičů se totiž mohou snáze naučit správě vlastních finančních prostředků, a navíc se seznámit s internetovým bankovnictvím a základními bankovními službami, které je budou provázet celý život. Produkty, které mohou děti dnes využívat, se za posledních deset let moc nezměnily a nabídka tak není motivující. Z mého pohledu je tady prostor pro kreativní banky, které budou schopny nabídnout trhu produkt, který by zaujal rodiče, ale i děti natolik, že by o něj sami usilovali.“

Poměrně velké procento (36 %) dostává peníze od rodičů tehdy, když je potřebuje. „Tento model považuji za úplně nejhorší. V dětech mylně pěstuje pocit, že peníze jsou snadno k mání, tedy vždy když je potřebují.  Podobné chování může v dospělosti vést k větší nezodpovědnosti a snadnému zadlužování,“ kritizuje Dagmar Prajzlerová. Stále oblíbenější je též systém, kdy děti dostávají kapesné za splnění předem daného úkolu, či za dobré známky. Zatímco rodiče uvedli, že takto kapesné dostávalo 6 % z nich, tak dnes ho takto dostává zhruba každé desáté dítě.

Stále více dětí si kapesné spoří

Nejvíce mezigeneračních rozdílů odhalil dotaz na to, za co kapesné utráceli rodiče a za co jej utrácí jejich potomci. I když nejčastěji to jsou stále svačiny a sladkosti, narostl počet dětí, které na ně vynakládají prostředky (o 10 procentních bodů z 33 % na 43 %). Že se současné děti ve volném čase baví jinak než jejich rodiče, je patrné i z toho, kolik procent odpovídajících vynakládá kapesné na zábavu s kamarády, jakou jsou kina, diskotéky atd. Zatímco v generaci rodičů to bylo přes 27 %, v generaci dnešních dětí je to necelá desetina.

„Pozitivním trendem však je, že stále více dětí si své kapesné spoří. Dříve to bylo necelých 18 % dětí a dnes je to již mírně přes 21 %,“ říká Pavel Kohout, ekonom a ředitel pro strategii Partners, a dodává: „Z vlastní zkušenosti jako rodič vím, že dnešní děti mají větší povědomí o penězích, než měly děti v mé generaci. Můj devítiletý syn se mne dokonce ptá, zda již může investovat.“

Tomáš Macků, ředitel výzkumu a komunikace agentury Ipsos, dodává k výsledkům výzkumu: „Každý impuls k podpoře finanční gramotnosti už od dětství je vítaný. Otázkou ale zůstává úroveň stávající finanční gramotnosti dospělé populace, kde jsou stále velké rezervy.“

Informace o výzkumu

Výzkum byl realizován společností Ipsos v červnu 2012 na vzorku dospělé populace ve věku 25 až 65 let (dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání) a jejich dětí ve věku 10 až 15 let. Velikost základního souboru byla 534 dospělých a 534 dětí. Výzkum byl realizován metodou on-line dotazování.

Partners se v roce 2009 stali největší finančně-poradenskou firmou v České republice a v roce 2010 překročil provizní obrat společnosti jednu miliardu korun. Do skupiny Partners patří i projekty Partners bankovní služby, Partners Akademie, Partners Média a Partners investiční společnost. Zásluhu na úspěchu poradenství Partners má především objektivita, nabídka exkluzivních produktů a pečlivá příprava a vzdělání finančních poradců Partners. Odborníci a analytici Partners v čele s Pavlem Kohoutem, Alešem Tůmou a Dušanem Šídlem publikují v předních českých médiích i na finančním webu Finmag.cz a portálu Peníze.cz. Od roku 2008 do konce roku 2010 se vybraní poradci účastnili pořadu České televize Krotitelé dluhů. V roce 2011 Partners vyhlásili 8. září Dnem finanční gramotnosti a spustili projekt pod stejným názvem ve spolupráci s organizací UNESCO. Partners zkrátka znamená: „Finanční poradenství jinak.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…