Důvody jsou:
· nedostatek absolventů počátečního vzdělávání v technických, resp. průmyslových oborech;
· chybějící vazba praktické výuky na konkrétní firmy;
· odchod silné generace technicky vzdělané pracovní síly do důchodu a
· nedostatek kvalifikované pracovní síly pro realizaci nových zakázek.
Zdálo by se jednoduchým řešením, převzít nejbližší úspěšný model tzv. německý duální systém. Česká společnost ani systém vzdělávání u nás však není aktuálně připraven zavést duální systém po vzoru Německa.
„To v čem se od Německa podstatně lišíme, je fakt, že tamější společnost vnímá model výuky ve firmách jako nejlepší způsob přípravy na budoucí zaměstnání. Zaměstnanci si v tomto modelu, na rozdíl od nás, budují lepší vztah ke své profesi a větší loajalitu k firmě, pro kterou pracují. A my nemáme čas čekat na změnu atmosféry ve společnosti ani na dlouhé diskuze o změně legislativy,“ říká Zdeněk Somr, viceprezident HK ČR.
Současná ekonomická stagnace a blížící se hrozby zmíněné v úvodu nám nedávají časový prostor pro několikaletá jednání o komplexní změně vzdělávacího systému. Je potřeba využít prvky, které jsou z tzv. duálního systému snadno přenositelné a rychle využitelné.
HK ČR navrhuje vytvořit „Kooperativní model spolupráce škol a firem“. Jeho základní prvky budou následující:
· Zaměstnavatelé budou mít podíl na schvalování soustavy oborů vzdělání.
· Zaměstnavatelé se budou podílet na rozhodování o tom, jaké obory vzdělání a v jakých počtech budou otevírány v daném školním roce.
· Zaměstnavatelé určují obsah praxe žáků v rámci rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů středních odborných škol.
· Zaměstnavatelé definují obsah vzdělávání z hlediska teorie odborných předmětů.
· Žáci a zaměstnavatelé se domluví ještě před nástupem na střední odbornou školu na spolupráci (smlouva o stipendiu, smlouva o budoucím zaměstnání).
· Zaměstnavatelé spolupracují se středními odbornými školami na vybavení dle odborného zaměření výuky a na odborném vzdělávání pedagogů.
· Zaměstnavatelé se budou účastnit všech praktických zkoušek v průběhu studia.
· Stát podpoří zaměstnavatele, kteří vstoupí do tohoto modelu (např. prosadí pro zaměstnavatele odečet nákladů na jednoho žáka konající praxi ve firmě od základu daně paušální částkou; navýší limity u daňově uznatelných výdajů stipendií u středoškoláků i vysokoškoláků; podpoří firemní investice do vybavení určeného pro vzdělávání a to až do 110% hodnoty investice pro účely vzdělávání daně v roce uvedení do užívání).
Výzva k zapojení:
Chcete-li se na realizaci podílet, kontaktujte nás na adrese: dual@komora.cz nebo praxedofirem@komora.cz .
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komora.cz