Skvělý ohlas sklidila expozice historických vozů společnosti ŠKODA na 25. ročníku veletrhu Techno-Classica v německém Essenu.
reklama
?Návštěvníci veletrhu mohli mimo jiné obdivovat i dva klenoty z dějin motoristického sportu značky ŠKODA. Jednalo se vzácný soutěžní speciál ŠKODA 200 RS a o vůz ŠKODA 130 RS. Na největším veletrhu historických vozů na světě představila česká automobilka navíc i modely Rapid z různých období historie značky.
Nadšení budily rovněž klasické vozy značky ŠKODA, které byly dovezeny z nového ŠKODA MUZEA v Mladé Boleslavi. Společnost ŠKODA ukázala v Essenu dva vrcholné představitele motoristického sportu, jenž má ve firmě tradici dlouhou bezmála 112 let.
Absolutní raritou byl soutěžní speciál ŠKODA 200 RS vyrobený v počtu pouhých tří exemplářů. Vůz 200 RS ve své době vycházel z automobilu ŠKODA 110 R Coupé, pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec o výkonu 163 koní, jehož výkon je přenášen na zadní kola prostřednictvím pětistupňové převodovky. ŠKODA 200 RS váží pouhých 850 kg a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Hned při svém premiérovém závodě, kterým byla v roce 1975 Rally Šumava, vůz zvítězil. Také ŠKODA 130 RS, speciál, který byl vítězem ve své třídě na Rally Monte Carlo, přitahoval pohledy znalců automobilové historie a fanoušků motoristického sportu.
„Naše prezentace v Essenu byla velkým úspěchem,“ říká Eva Ticová, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA MUZEA. „Závodní vozy jako ŠKODA 200 RS pochopitelně nevidíte každý den. A historická galerie vozů Rapid dojemně ukazovala velkou tradici naší značky v nižší střední třídě,“ dodává Eva Ticová.
Ve 30. a 40. letech 20. století a později i v 80. letech existovaly v kategorii kompaktních vozů různé modely pod názvem ŠKODA Rapid. Na veletrhu Techno-Classica prezentovala česká automobilka mimo jiné úplně prvního nositele tohoto jména. Byl jím automobil ŠKODA 420 Rapid z roku 1934, kterého se vyrobilo pouhých 480 kusů.
Společnost mu dělaly i další tři poklady ŠKODA MUZEA: ŠKODA Rapid typ 914 v elegantním dvoubarevném provedení, ŠKODA Rapid Sport typ 421 z roku 1937 a ŠKODA Rapid OHV typ 922 s proudnicovou karoserií vyrobený roku 1940. Vůz Rapid OHV (zkratka označuje ventily uložené v hlavě motoru) vznikl v letech 1938 až 1941 v počtu pouhých 110 exemplářů. Kromě toho bylo možné v Essenu vidět také automobil ŠKODA Rapid (1939) s dálnicovou karoserií jakož i dva představitele kupé ŠKODA Rapid 135 vyráběného v letech 1987 až 1990.
Svou účastí na veletrhu Techno-Classica ŠKODA opět ukázala bohatství historie české automobilové značky. Společnost ŠKODA je jednou z nejstarších automobilek na světě. Od roku 1895 se v sídle firmy v Mladé Boleslavi vyráběla nejprve jízdní kola a motocykly, od roku 1905 následovaly také automobily.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.