„Máme pochybnosti o tom, zda takto utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu,“ upozorňuje předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.
Podmínky tendru totiž nebyly vůbec konzultovány s veřejností. Na podezřelý postup ministerstva dopravy upozorňoval už v listopadu loňského roku prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. V dopise adresovaném předsedovi vlády Dlouhý vyjádřil znepokojení nad tím, že zpoplatnění a rozšíření mýta po roce 2019 ministerstvo dopravy nepředložilo k řádnému připomínkovému řízení, tedy projednání a diskusi s veřejností, zejména se zástupci podnikatelů v silniční dopravě. Těch se přitom novinka dotýká nejvíce. Dopis tehdy zůstal bez odpovědi.
Ministerstvo dopravy přitom počítá s tím, že od roku 2019 rozšíří mýto o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Takový krok ale Hospodářská komora považuje za zbytečný. Také posudek společnosti Deloitte jednoznačně doporučoval, aby se mýto optimálně rozšířilo pouze o 474,1 km na silnicích první třídy s tím, že by to měly být výhradně úseky, které nahrazují chybějící úseky dálnic.
Další postup ministerstva i vlády, která záměr ministerstva vzala na vědomí, byl údajně opřen o koaliční jednání. To však rovněž nemohla veřejnost sledovat a vyjádřit se k němu.
„Není teď například jasné, zda připravované rozšíření mýta na silnicích první třídy pokryje svými výnosy vynaložené náklady, zdali toto rozšíření přispěje k tomu, aby zpoplatněné úseky pozemních komunikací byly méně objížděny přes města a obce, či zda naopak toto objíždění ještě nezesílí se všemi negativními důsledky na průjezdnost a technický stav komunikací nižší úrovně. Nejasný je také, jakým způsobem do poptávaného budoucího systému mýta budou zahrnuté současné mýtné kapacity,“ vysvětluje Šíp.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva