ICOMOS: Památkový odbor magistrátu nekoná, vyzvěte Správu železnic k opravě trhlin mostu na Výtoni

25.10.2024 16:08 | Tisková zpráva

Prasklina v konstrukci železničního mostu pod Vyšehradem není první, most má více dlouhodobě neřešených závad. Apelujeme na památkový odbor pražského magistrátu, aby vyzval Správu železnic k odstranění této a dalších neřešených závad. Uvedl to Český národní komitét mezinárodní rady památek a sídel ICOMOS ve stanovisku, zaslaném Odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy.

ICOMOS: Památkový odbor magistrátu nekoná, vyzvěte Správu železnic k opravě trhlin mostu na Výtoni
Foto: icomos.cz
Popisek: ICOMOS - logo

„Odbor památkové péče pražského magistrátu neplní svou povinnost, neřeší nečinnost Správy železnic, která má jako majitel provádět opravy a údržbu tohoto památkově chráněného mostu. Má pravomoc vyzvat Správu železnic k opravě závad. Apeluji proto na Odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy, aby využil svých zákonných pravomocí a vyzval Správu železnic k opravě závad železničního mostu pod Vyšehradem,“ uvedl prezident ČNK ICOMOS Martin Horáček.

„V případě nově zjištěné praskliny Správa železnic mimo oznámení její existence nepředstavila ani po týdnech jakýkoliv plán opravy. Most má minimálně jednu další prasklinu, jejíž opravou se Správa železnic rovněž nezabývá. V mostu chybí také bezpočet nýtů, konstrukci kvůli chybějícímu nátěru oslabuje dlouhodobě neřešená koroze,“ dodává Horáček.

Komitét rovněž konstatoval, že za rozsáhlou korozí mostu je zanedbání jeho údržby z čehož pramení jeho současný špatný technický stav. Celý Vyšehradský most byl naposledy natřen v roce 1957, poslední oprava jeho obloukové konstrukce byla provedena v roce 1987. Od roku 2004 je soubor železničních mostů na trati Praha hlavní nádraží – Praha Smíchov prohlášen nemovitou kulturní památkou. Je také nedílnou součástí Pražské památkové rezervace spadající pod ochranu světového kulturního dědictví UNESCO.

Podle dostupných informací má být 31. 10. představena studie obnovy mostu. Český národní komitét navrhl Správě železnic, aby představení věnovala pozornost, a studii využila k nastavení seriozního plánu na odstranění závad mostu a jeho celkovou rekonstrukci.

Komitét rovněž připomněl, že podle zákona č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči je vlastník kulturní památky povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením.

„Již dvacet let je takto Správou železnic porušován zákon o státní památkové péči. Je zřejmé, že zcela selhává ve své povinnosti řádně pečovat o svěřený majetek,“ dodává Horáček.

Podle komitétu není dále únosné, aby státní organizace takto zanedbávala údržbu a opravu památkově chráněné nemovitosti. Není také dále únosné, aby Odbor památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy nevykonával dohled nad památkově chráněnou nemovitostí na území Hlavního města Prahy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

10:34 Správa železnic: Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž

Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT…