ICOMOS upozorňuje na zásadní vady posudku na nový železniční most pod Vyšehradem

22.07.2024 13:21 | Tisková zpráva

Posouzení dopadů na životní prostředí (tzv. EIA) na nový železniční most pod Vyšehradem vzniká za porušení zákonné podmínky. Podle zákona má posouzení vyhodnotit i variantu opravy mostu, tedy ne pouze nahrazení konstrukce, jak zadala Správa železnic (SŽ). Z dokumentace navíc vyplývá, že projekt, prosazovaný SŽ, má zásadně větší rozměry a bude mít devastující vliv na historické panorama Prahy. Uvedl to Český národní komitét ICOMOS (poradní orgán UNESCO) ve vyjádření k záměru posudku, kterým reagoval na podání podkladů pro EIA.

ICOMOS upozorňuje na zásadní vady posudku na nový železniční most pod Vyšehradem
Foto: icomos.cz
Popisek: ICOMOS - logo

Zásadní vadou vznikajícího posudku je, že vůbec nepracuje s variantou rekonstrukce stávajícího soumostí, jehož součástí je železniční most pod Vyšehradem. Což ukládá zákon o posuzování vlivů na životní prostředí v paragrafu pět. „Je zřejmé, že záměr není v oznámení v úplnosti, řádně a dostatečně posouzen z hlediska dopadů na životní prostředí a na hmotný majetek a kulturní dědictví,“ uvedl prezident ČNK ICOMOS Martin Horáček.

Že je stávající soumostí opravitelné, vyplývá z materiálů, zpracovaných na zakázku Správy železnic. Jde tedy o variantu reálnou, kterou se musí posouzení zabývat. „Rekonstrukce stávajících železničních mostů má být prioritou, protože jde o kulturní památku v ploše Pražské památkové rezervace a jádrového území Světového dědictví UNESCO, které je tvořeno zejména říčním panoramatem řeky Vltavy,” dodal Horáček.

Navíc Výbor světového dědictví UNESCO už vyzval Českou republiku, aby opravila stávající soumostí, a předložila mu k tomu konkrétní návrhy včetně případného návrhu na doplnění o třetí kolej. Tato povinnost pro ČR vyplývá ze zákona i z mezinárodních dohod. Třetí kolej by vyřešila požadavky na vyšší propustnost mostu pro vlakovou dopravu.

Národní komitét také upozornil, že návrh nové mostní konstrukce, předložený SŽ, je výrazně mohutnější a širší, než jakýkoliv dosavadní most v historickém centru Prahy, s dimenzí odpovídající osmiproudé dálnici. „Návrh by měl devastující vliv na unikátní historické panorama Prahy a vnesl by do historického centra města stavbu dálničního charakteru a dimenze – podobně jako když komunisté postavili několikaproudou magistrálu pod okny jedné z nejcennějších budov našeho hlavního města – Národního muzea,” srovnává Horáček.

A z památkové chráněného mostu není v projektu, prosazovaném SŽ, reálné zachování ani původních pilířů, kterým investor často obhajuje svůj likvidační záměr pro most. „S ohledem na řádově vyšší hmotnost nově navrhované konstrukce by musely být rozebrány a postaveny znovu, případně by se nové železobetonové konstrukce obložily zčásti původními kameny. Jenže to materiálově nevychází, pilíře pro nové soumostí mají být vyšší a v horní části podstatně širší,” vysvětluje Horáček.

Stávající most má šířku 13,5 metru, nově navrhovaný 32 metrů. Pro srovnání magistrála před Hlavním nádražím cca 26 metrů, stejně tak má šířku 26 metrů Nuselský most. Palackého most má 13,9 metru a Jiráskův most 21 metrů. Tato skutečnost není v dokumentaci zmíněna a z přiložených vizualizací a zákresů není zřejmá. Komitét dále uvedl, že je třeba doplnit reálné srovnávací vizualizace obou variant a srovnávací zákresy do panoramat. Materiály, které jsou součástí podkladů pro posouzení EIA, neposkytují věrný obraz skutečného dopadu záměru.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

20:16 Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

Jihočeský kraj slaví dvojí úspěch na sportovním poli. Města Tábor a Jindřichův Hradec získala titul …