„První změny by měly přijít už v roce 2017. Naše městská část teď přebere roli koordinátora projektu a bude společně s HMP hledat prostředky na postupnou realizaci navržených úprav. Těším se, až ukážeme, že ze sídlišť můžeme udělat čtvrti budoucnosti pro všechny generace. Důležitá je také fungující spolupráce s hlavním městem, které je správcem většiny ploch sídliště,“ prohlásil starosta Prahy 14 Radek Vondra.
Už příští rok by se mohli místní dočkat prvních zkušebních zásahů. Jde o odstranění nadbytečných plotů, některých přerostlých keřů a oživení nevyužitých plácků. Jednoduchou úpravou by mohla být instalace veřejných toalet na populárním dětském hřišti nebo doplnění laviček na vybraných místech. „Cílem je podpořit místa setkávání tak, aby centrální část sídliště fungovala jako náves,“ dodává Ondřej Boháč, šéf Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, kde plán revitalizace vznikal.
„Vnitroblok na Černém Mostě je jen první vlaštovka. Celkem totiž v Praze v žije v panelácích skoro 40 % obyvatel a my musíme tvrdě pracovat na tom, aby ti se ve svém bydlišti cítili příjemně a bezpečně všichni napříč generacemi a napříč Prahou,“ uzavírá náměstkyně Petra Kolínská
Bezpečnější ulice a dostupnější parkování
Největším tématem je parkování. Přestože je na sídlišti asi 950 parkovacích míst, tak tam dnes parkuje až o 150 automobilů víc. Vozy tak dnes stojí v některých křižovatkách a znepříjemňují pohyb chodců a jinde zase ve dvojstupech blokují průjezd aut. Proto odborníci z Institutu plánování a rozvoje navrhují navýšit počet míst a nově je uspořádat. Měly by tak vzniknout parkovací plochy, které budou citlivě umístěny do prostoru, doplněné o stromy a zvýší bezpečnost ulic.
Před školkou, kde každé ráno vznikají zácpy, přibydou nová místa pro rychlé zastavení, takže rodiče budou moct v klidu vyprovodit své ratolesti.
Příjemnější cesta na metro
Velkou proměnou by měla projít cesta na metro, kam každý den cestují tisíce místních. Nepřehledná klikatá pěšina obrostlá keři a plná schodů by se měla upravit na příjemnou bezbariérovou cestu. Rozbujelé keře se prořežou, parkovací zálivy podél cesty se promění v příjemné parčíky a parkovací místa se přesunou na vhodnější vymezená místa. Lidé se tak dostanou na hromadnou dopravu rychleji a bezpečněji.
Kvalitnější správa zeleně
Dnes se místní potýkají s problémem, že když silněji zaprší, tvoří se ve zdejším svažitém terénu potoky vody a paneláky fungují podobně jako přehrady. Proto odborníci navrhují vytvořit k přírodě šetrný systém hospodaření s dešťovou vodou, kde se bude voda z některých střech a cest shromažďovat v zasakovacích nádržích, které pak mohou napájet interaktivní vodní prvky – příkladem je vodní mlýnské kolo nebo soustavu korýtek na dětském hřišti.
Odborníci v současnosti s místními probírají, zda je možné vytvořit komunitní radu, kde by obyvatelé probírali realizaci konkrétních kroků k proměně sídliště. Tématem můžou být třeba pravidelné příspěvky na společnou správu území. Z těch by se mohl platit zahradník, který by udržoval rozsáhlé zelené plochy v dobré kondici. Dále by měl na sídlišti vzniknout sportovní kustod, který by se staral o aktivity na školním hřišti nebo by pronajímal sportovní pomůcky.
Co je to plán revitalizace? Plán revitalizace vnitrobloku Vybíralova vzniká od roku 2015 a v pražském kontextu je inovativní zejména tím, že propojuje zájmy veřejné správy, neziskového sektoru i místních obyvatel. Realizaci navrhovaných projektů může financovat městská část, hlavní město a prostředky můžou přicházet také z grantů. Zároveň je možné, že obyvatelé založí společný fond, ze kterého by mohli financovat například lokálního zahradníka, který se bude starat o zeleň. Ke zhlédnutí zde: http://app.iprpraha.cz/js-api/app/vybiralova/ |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva