Stádlecký most je národní, kulturní a technická památka a jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Tato jedinečná památka je v havarijním stavu. Příčinou je napadení prvků mostin vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. „Most potřeboval rekonstrukci už dlouhou dobu. Jsem rád, že již na podzim minulého roku Rada Jihočeského kraje schválila opravu a že jsme tento měsíc mohli začít,“ řekl krajský radní Antonín Krák a dodal, že kvůli kůrovcové kalamitě nebylo možné v České republice sehnat tak velké množství dubového dřeva, a tedy začít stavbu v původním plánovaném termínu, což bylo jaro 2020. Dubové dřevo nakonec Jihočeský kraj dovezl z Chorvatska. Odklad byl zapříčiněn i tím, že se dub musel nechat dostatečně proschnout, aby jeho vlhkost odpovídala projektové dokumentaci.
„Mostiny jsou v kuse přes celou šíři mostu. Tedy nezbývá než práce provádět za úplné uzavírky mezi obcemi Stádlec a Dobřejice s vyloučením veškerého provozu včetně chodců. Jiná varianta není možná. Věřím, že po dobu rekonstrukce, tedy zhruba dva měsíce, obyvatelé okolních obcí vydrží jezdit po objízdných trasách,“ podotýká Krák s tím, že se Jihočeský kraj snažil naplánovat práce na co nejkratší dobu tak, aby dopravní obslužnost okolních obcí nebyla omezována dlouho.
Jak se opravuje empírový most?
Nejprve se budou demontovat kovové spojovací prvky, následně jednotlivé původní mostiny – tedy dřevěné trámy, po kterých se na Stádleckém mostě jezdí. Z nich se budou fyzicky odstraňovat plodnice dřevokazných hub, a i původní mostiny se budou chemicky ošetřovat tak, aby se zabránilo šíření výtrusů do okolí. To samé se týká i podélníků, na nichž jsou mostiny ukotveny. Nicméně z těch by část, která není napadena, měla zůstat původní. Následně se budou dávat mostiny nové, rovněž chemicky ošetřené. Byl zvolen takový technologický postup, aby se původní dřevěné napadené prvky vůbec nepotkaly s novými. „Zajímavostí je, že veškerý spojovací materiál, který bude na mostě použitý, bude potažený teflonem. Dubové silice jsou totiž agresivní a pokud bychom použili běžný materiál, rezivěl by daleko rychleji,“ podotkl Antonín Krák.
Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejím napuštění by byl potopen. Naštěstí bylo rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva