Poslanecká sněmovna přijala zákon o veřejném ochránci práv 8. prosince roku 1999, tedy přesně před dvaceti lety. Kancelář ombudsmanky se proto rozhodla využít tohoto výročí k ohlédnutí za těmi nejvýznamnějšími přínosy úřadu pro českou společnost, spravedlnost a demokracii.
V prvním roce fungování úřadu Kancelář veřejného ochránce práv obdržela přibližně šest tisíc podnětů, ze kterých byla pouze polovina v působnosti. Dnes už lidé lépe rozumí tomu, co ombudsman dělá. Kancelář dostává ročně více než osm tisíc podnětů a sedmdesáti procenty z nich se může zabývat. Za celou dobu existence úřadu ombudsman dostal téměř 130 tisíc podnětů k šetření. „V případě, že úřad v daném případě pochybil, tak po upozornění od ombudsmana v naprosté většině případů napravil své jednání. K sankci, tedy nejvážnějšímu opatření, ombudsman musel přistoupit jen ve dvou procentech ze všech šetření,“ řekla ředitelka právní sekce Petra Zdražilová.
„Velmi mě těší, že se nám povedlo prosadit to, aby děti vyrůstaly ve svých rodinách, pokud to je jen trochu možné. Dnes už se nestane, že by úřady zahájily proces k odebrání dítěte jen kvůli tomu, že ho vychovává babička, která je vegetariánka,“ připomíná ombudsmanka Anna Šabatová jedno z šetření. Kromě jiného se ombudmanovi podařilo pomoci k odstranění řady nelegálních skládek a nebezpečných staveb či zvýšit příjmy lidí, kteří o někoho pečují.
Ombudsman pomohl tisícům lidí, jejichž příběhy si lidé v titulkách novin nikdy nepřečetli. Aby se veřejnost dozvěděla, jak může ombudsman pomoci i jim, uskutečnil se v Kanceláři veřejného ochránce práv historicky první den otevřených dveří. Na něm svou činnost prezentuje všech osm právních odborů, a to zajímavou zážitkovou formou. Lidé tak mohou například ochutnat různé druhy mixované stravy z domovů pro seniory, vyzkouší si handbike (ruční kolo pro lidi s tělesným postižením) nebo prostřednictvím speciálního testu zjistí, jestli u nich v nejbližších letech nehrozí propuknutí demence.
Během akce se také uskuteční exkurze po celé budově a zajímavé přednášky. Na těch se lidé dozvědí, jaké taktiky v dnešní době volí podvodní prodejci „šmejdi“, co dělat, když někdo z rodiny onemocní, nebo jaká práva a jaké povinnosti mají lidé, kteří ubytovávají turisty skrze aplikace sdílené ekonomiky.
Další příklady toho, co se ombudsmanovi za 20 let podařilo změnit, si můžete přečíst v letáku ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva