Kraje a obce chtějí změnu rozpočtového určení daní. A stažení církevních žalob

27.06.2016 10:11 | Zprávy

Vláda by měla připravit novelu zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Shodla se na tom vedení Asociace krajů ČR (AKČR) a Svazu měst a obcí ČR (SMOČR). Obě organizace přitom budou požadovat, aby územní samosprávy měly podíl také ze spotřebních daní u pohonných hmot, eventuálně z daní silničních. Tyto peníze by kraje, města a obce chtěly investovat do dopravní infrastruktury. I to zaznělo na jednání AKČR a SMOČR v Nedvědici u Brna. Na řadu přišly i církevní restituce a další společný postup: požadavek krajů, měst a obcí na stažení církevní žalob.

Kraje a obce chtějí změnu rozpočtového určení daní. A stažení církevních žalob
Foto: akcr.cz
Popisek: Asociace krajů ČR

„Pokud bychom měli dostatečný podíl z rozpočtového určení daní, neocitali bychom se každoročně v roli „žebravých mnichů“ klepajících na dveře ministerstva dopravy očekávajíc, jestli dostaneme nějakou korunu na opravy krajských komunikací,“ říká předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek a dodává: „Chceme, aby podíl ze spotřebních daní u pohonných hmot, eventuálně u daně silniční, byl ukotven v zákoně a týkal se tak do budoucna jakýchkoliv hejtmanů. Bez ohledu na to, jak dopadnou volby.“

V kontextu s RUD kraje podporují úsilí měst a obcí v navrácení podílu z DPH na úroveň před důchodovou reformou bez rušení motivačních prvků. Podobně města a obce nedávno podporovaly zvýšení podílu krajů z RUD. To nakonec vláda schválila v podobě, kterou kraje požadovaly.

„Vítám, že jsme  v otázce RUD našli shodu s Asociací krajů a těší mě, že se my, územní samosprávy, vždy domluvíme a naše spolupráce je jednoduše skvělá,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Bohužel stát v oblasti financování samospráv dosud přijímal spíše izolovaná řešení, která reagovala na aktuální problémy. My, nezávisle na tom, zda se jedná o kraje či města a obce, však potřebujeme mít možnost dlouhodobě plánovat investice, a tedy rozumný rozpočtový systém s adekvátním a zákonem stanoveným daňovým podílem.“

Diskuse se nevyhnula ani dnes často skloňovaných církevním restitucím. Kraje, města a obce budou i nadále - při respektování zákona - hájit svůj majetek. Mnohdy složitou situaci by měla pomoci řešit analýza, kterou si nechala zpracovat Asociace krajů ČR.

„Tento týden předložím prezidentu republiky, předsedovi Sněmovny, Senátu a premiérovi naši analýzu, která se týká církevních žalob. Její součástí je i rozsudek ve sporu o klášter kapucínů v Opočně,“ říká předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek a dodává:   „V polovině srpna se chceme - spolu s předsedou Svazu měst a obcí -  setkat s kardinálem Dominikem Dukou jako představitelem České biskupské konference. Chceme na něj apelovat, aby církve a řády vzaly zpět ty žaloby podané vůči městům, obcím, nebo krajům, které nemají relevantní právní podklad.“

„Budeme žádat stažení stovek žalob na kraje, města a obce, v nichž se církev domáhá vlastnictví majetku, který  jí před rokem 1948 náležel,“  říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Argumentujeme nejen zněním zákona, který přiznává církvím za tento majetek finanční náhradu, ale i nedávným rozsudkem Nejvyššího soudu, který dal za pravdu Královéhradeckému kraji ve sporu o klášter kapucínů v Opočně.“

Debatovalo se i o České poště. Projekt Pošta Partner, jehož podstatou je provozování poštovních poboček v obcích formou franšíz, zatím nefunguje podle představ samospráv. Jsou to však zpravidla služby občanům, které rozhodují o tom, kde lidé bydlí. Pokud nechceme, aby se venkov vylidňoval, poštovní služby je třeba zachovat. V tomto duchu se vedou jednání s vedením České pošty se záměrem, aby projekt zatraktivnilo a posílilo tak jeho životaschopnost. Svaz měst a obcí spočítal, že příspěvek, který Česká pošta obcím na franšízy nyní poskytuje, nepokrývá ani polovinu provozních nákladů. Je proto nutné jednat o zvýšení této částky, a to o 30 až 50 %. V takovém případě by franšíza poštovních služeb mohla být pro obce zajímavější a nepanovaly by takové obavy z rušení kamenných poboček.

Kraje, města a obce našly společnou řeč i co se týče cyklostezek. Rýsuje se dohoda o spolupráci mezi Asociací, Svazem a Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI). Měla by vést k větší koordinaci krajů, měst a obcí při budování cyklostezek. Tak, aby byly vzájemně propojené, navazovaly na sebe a vznikaly větší celky. To by mělo pomoci odvést cykloturistiku z hlavních silničních tahů, což by zvýšilo bezpečnost a samotnou volnočasovou aktivitu výrazně zpříjemnilo.

Jednání v Nedvědici u Brna se za Asociaci krajů ČR zúčastnil předseda a jihomoravský hejtman Michal Hašek a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Svaz měst a obcí ČR reprezentoval předseda a starosta Kyjova František Lukl, místopředseda pro evropské záležitosti a primátor Karlových Varů Petr Kulhánek a výkonný ředitel Dan Jiránek. Hostem pracovního setkání byl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. Kromě výše uvedených témat se diskutovalo také o školství včetně inkluze, vodním zákoně včetně odpadních vod či retenci vody v krajině.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Patnáct osobních elektromobilů Dacia Spring pro Letiště Praha

13:06 Patnáct osobních elektromobilů Dacia Spring pro Letiště Praha

V rámci udržitelnosti a ESG iniciativ Letiště Praha postupně obměňuje vozový park a obohacuje ho o e…